semangat ke tahun baru
assalamualaikum wbt..
apa kabar sahabat2 semua, lama x update blog kan.. setiap hari dgn masa yg sama mengurus pelbagai perkara yang semakin hari semakin bertambah.. cabaran untuk saya, tiada lagi ruang istimewa untuk update blog. mm..
nk cerita pasal apa lg.. psl harith la.. hehe..sedar x sedar harith dah 6 bulan and dia dah start solid food, yeay!! akhirnya tiba masa untuk harith mkn. klu sblm ni bersabar menahan telinga bebelan org suh bg harith mkn.. skrg ..masanya. mula2 skr jgk bg harith mkn sbb dia x pndai telan lg.. tp skrg, ok dah.. dia dah bleh mkn dgn baik dan gembira.. just make sure time mkn masa tu mood dia baik, bkn masa dia ngantuk atau lapar sgt.
1st food dia.. bubur nasi lenyek + bm.. klu bg nasi je, x laku la.. smngu mkn nasi, introduce harith ngan pisang. wow.. harith suka mkn pisang. sedap. n now, pisang takde, ng mkn nasi lg + carrot + bm..
tak sabar nk tgk badan harith naik skt, bernanah telinga org asyik ckp harith kurus je. klu tgk chart kat buku klinik tu, mmg la di thp merah. tp saya x kisah, as long harith membesar dgn sihat n happy, biar kurus tp sihat, jgn gemuk tp obes n sakit. Alhamdulillah, stkt ni Harith blum pernah demam, selesama, muntah2 ke mcm baby2 ln yg sebaya dgnnya. berkat susu ibu seperti yg disarankan Allah dalam kitabNya..
pernah beberapa kali saya tersangat putus asa ttg breastfeed. sukar untuk diceritakan bagaimana mengharungi hari2 bekerja dan menjaga baby pd masa yg sama. kdg2 double tension, hmpir saja melepaskn stress kpd harith sbb geram. dan hampir nekad untuk mencemarkan proses penyususuan dgn susu formula. tp saya tabahkan diri, nnti dulu, tambah satu hari lg,, satu hari lagi.. akhirnya 6 bln harith dapar hak penyusuan exclusive.. Alhamdulillah, syukur pd Allah yg memberi kekuatan ini pada saya. tak dapat diungkap dgn kata2.
harith dah 6 bln! anak ibu dah besar, dah mkn nasi, buah, sayur.. harith dah pandai 'mengemas'.. ha.. part ni plg best. seiring dgn usianya 6 bulan, harith mula pandai merayap ke setiap penjuru rumah dan kedai yg ingin dia pergi. fuh, kena beware sgt2 sbb kdg tak notice ada benda2 bahaya yg dapat dicapainya. since dia dah pndai merayap kurg sikit penat sbb kurang sikit merap utk sentiasa di dukung. sbb dia dah bleh pegi sndr mana tmpt dia nak. most fav place harith skrg bawah meja dan kerusi tmpt aku bt keje, main wayar2.. and hobby harith main tolak2 tin biskut iko dan kotak kosong yg ada kat kedai dan ramas2 plastik juga koyak2 kertas. termasuk la buku dia. huhu.
kdg kesian gak kat harith sbb dia takde toys.. mmm,, ibu x mampu la nak beli. tp bagus jgk sbb harith main dan mengenal real thing. lgpun setakat saya tgk bdk2 suka main ngan toys ni kejap je, mula2 suka pastu dia bt x heran je. harith mmg excited tgk sume benda2 baru yg dia tgk skrg especially benda2 yg selalu ibu ayah pgg dan tak bg dia pgg. saya lebih suka lepaskan harith ke mana dia nak pergi dan amik apa yg dia nak. sambil tu kena awasi.. tp kdg terlepas pndang gak.. tgk2 dah bercebis2 kertas dlm mulut dia. isy.. xleh imagine cane harith klu dah pndai merangkak, skrg pn ligat semacam je.
skrg dah hjg thn, bln dpn dah masuk thn baru. planning baru x pernah pts cuma nak laksanakan je, kna strategi.. masa, kesungguhan. nak rebranding kedai aku ni.. nak tolak sume faktor yg bleh melambatkn keje.. tp tolak kpntgn harith takleh lg wlupun selalu berniat utk hntr harith ke pengasuh dan bg susu formula. nk kna siapkan sume material, showroom, marketing kits.. spttnya bln dpn nk bnyk jln bt marketing.. can u imagine, saya gi jmpa client, tetiba bby nangis kat luar ngan my staff, kna bawak masuk harith jmpa client and bf bby dpn client. oo.. sgh x pro, sib baik client pmpuan. apa nak buat, itu bahagian saya dan harith . k la, harith dah mengamuk .. kena layan dia dulu. keje no 2, blog no 10.. hehe
Posted at 4:04 PM | Labels: peribadi | 1 Comments
kembali..
harith di pagi raya.. encem tak pak lebai??__________________________________________
.jpg)
harith sebelum gi mandi, main ngan baby elephant, his best friend..
sedapnya...jpg)

Posted at 8:26 PM | Labels: peribadi | 3 Comments
Ramadhan dan cabaran..

inilah antara rupa CD yg pelbagai warna.
sebenarnya CD ni ada bnyk jenis, brand, kaler, corak. mmg comel.. harganya mmg boleh tahan. sekeping harga antara rm35 - rm90 . tp kita mybe perlukan dalam 8, 10 atau 12 sahj atau ikut kamu la. ia boleh dibasuh dan digunakan berulang kali. dan ia lebih jimat dari sekeping DD yg kita buang setiap kali if kita gna sampai dia besar. ribuan wo utk DD shj. dan ianya dibuang. tp CD kita x buang, boleh buat harta warisan pada generasi akan dtg. hehe.
pemakaian CD adalah salah satu nature parenting selain breastfeed.
ttg BF lagi
berckp ttg BF,.. selalu timbul tnda tnya di fikiran saya, mampukah saya sehingga 2 thn?. mngkn ada yg menjawab, takpela, bg je la susu formula. mm.. mngkin bg sstgh org, mmberi FM adalah perkara biasa tp ia adalah perkara sensitif utk saya. kerana ia adalah azam saya utk BF. mmlh mmberi harith BM bkn hnya klbhn yg ada pd BM tp juga pd kekurgn yg ada pada FM. pd sstgh org, takda beza, yg pntg baby jgn lapar, sudah.
saya ada mndengar kuliah tafsir ttg BF berdasarkan ayat Allah yg menyuruh ibu2 mnyusukan anaknya shngga 2 thn. klu tak boleh BF anak, alternatifnya ialah mencari ibu susu. dan bapa hndaklah menanggung upahnya krn tgjwb bapa mencari rezki. di bulan puasa juga Allah memberi pilihan kpd ibu2 yg mnyusu utk berbuka jika bimbg kshtn dr dan anak. cuma ada kifarah, qadha' puasa dan fidyah. tidak ada pilihan memberi susu lembu atau kambing dan sbgainya walhal di zaman Nabi juga sudah ada susu lembu yg diminum oleh org dewasa. mmg tidak ada keharamannya tp adakah kita sudah berusaha sebaiknya? sehingga 2 thn sahaja,.. tak ada kata boleh atau tidak jika beri lebih dr usia 2 thn. tp saya ada baca pndpt yg mngatakan zat yg ada pd susu ibu tak berguna utk anak yg berumur 3 thn ke atas. masa itu anak boleh diberi susu formula disamping mknn2 tmbhn lain. Allahu a'lam. klu dah dharurat tu xpe la, bg FM je.. klu kita yg dewasa ni pun, klu dah dharurat, bngkai pun bleh mkn kan. sekadarnya.
kerana itu sy mahu bersabar dlm BF dan Allah beri rezki Harith ini secukupnya hingga waktunya. alhamdulillah, hmpir 3 bln, dgn sgala kpayahan, dpt dilalui. ada lagi setahun 9 bulan. wah.. tak dpt nak bygkan. ok, misi kata think positive ok!
to do the right thing!
mmg susah utk mmbuat perkara yg betul sdg terdpt bnyk pilihan2 lain yg bagus2 juga malah memudahkan. zaman ibu2 bekerja, mngapa susah2 nk BF sdg ada FM? dan knpa perlu mmbeli set2 yg BF yg mahal hingga ribuan ringgit? mngapa perlu ber CD atau guna lampin kain sdg ada DD? dan satu lagi hntar anak ke pengasuh..
itulah kita, kita telah terbawa oleh arus masa. zaman ini, ibu2 perlu bekerja mmbntg tulang bersama ayah kerana sesuap nasi atau seperiuk nasi keluarga. ekonomi yg tidak menentu. jika kita boleh mengikut perkara yg betul seperti yg disaran dalam agama.. tidak ada soal pengasuh, soal FM, soal DD.. tugas ibu adalah menjaga anak2. jika ibu tidak bekerja, anak tak perlu dihantar ke pengasuh. soal tarbiah anak2 diberi sendri. tak perlu risau pk, apa pngasuh aku buat kat anak aku, selamatkah, sihatkah? jika ibu tidak bekerja tak perlu pk ttg nak beli set BF yg mahal2 sbb perlu buat stok hntr ke pengasuh dan beli susu formula sbg tambhn risau x ckp susu sbb ibu boleh direct feed + menambah ikatan ibu dan anak. jika ibu tidak bekerja, tak perlu pk belanja utk beli dispos diapers sbb ibu punya masa utk mencuci lampin biasa yg lebih jimat. jika ibu tidak bekerja, ibu boleh memberi perhatian sepenuhnya dlm perkmbgn anak2. mmberi pnddkn seawal baru lahir hingga besar semuanya di dpn mata mengikut manhaj yg kita suka.
belanja2 di atas terjadi kerana pilihan kita dan juga desakan hidup skrg. saya tak pasti benarkah kita mmg tak punya pilihan utk kembali kpd cara yg betul. mngkin kerana tngjwb mencari rezeki, membina negara dan bangsa sudah tergalas sama di bahu wanita di arena lelaki. sdg gelanggang sebenar di rumah sudah terabai. adakah kaum lelaki turut perpencak di gelanggang ibu utk memberi keseimbangan?
masa tak perlu dipersalah.. kerana suasana yg tercipta di masa ini adalah akibat dari perbuatan manusia sendiri yg awal2 telah mencipta haluan sendiri mngikut akal yg menjauh dari sunnah. hendak berpatah balik, blum terlambat tp mmg sukar melainkan ada azam yg kuat.
ya, semuanya tgl azam dan tawakkal. saya ibu bekerja.. saya perlu mmlh utk BF jg, mnjaga anak sndr dan mengurangkan penggunaan DD. selain tidak mmbuang title sebenar sbagai suri rumah dan isteri. mmg berat. hingga kdg terzahir di wajah ketidak sanggupan memikul beban ini. saya hnya perlu sokongan utk terus kuat dgn plhn2 benar bukan dgn memberi alternatif yg bkn pilihan saya.
bagaimana memberi sokongan
mm.. selain tgs sendr mmilih yg nature, sy perlu mmeri pnddhn ttg ini semua kpd yg lain spy dpt membntuk kmplan sokongan. knapa? saya perlu sokongan, dan yg perlu memberi sokongan mesti mmpunyai info dan ilmu yg btul. jika tidak, kamu akan memberi sokongan yg salah. memberi sokongan bkn sekadar, saya sokong awak nk Bf. tp dia perlu tahu apa yg perlu, yg pentg, yg boleh dan tidak, knapa begini, tidak begitu dgn btul. apa yg perlu disediakan, apa tugas yg boleh dibantu. contoh penyokong kpd ibu yg BF samada suami, ibu @ mailto:family@.. sediakan mknn dan minuman yg betul, kelengkapan yg baik samada set BF, prihatin ttg kesihatannya, supplement yg sesuai, bantu urus penyediaan stok susu, pakaian yg bersesuaian, hadir ke taklimat dan kelas2 berkaitan. kata2 begini yg anda fikir anda membantunya ttp sayang sama sekali menghancurkan hatinya.. "takpelah, saya pun kesian tgk awak penat2 mcmni, kita bg je susu formula. saya pun boleh tolong klu awak tgh sibuk nnti".. ingat ye.. anda dilarang sama sekali utk berkata sedemikian jika anda kata anda adalah penyokong ibu yg BF. apa2 pun.. berbincg lah utk kebaikan si kecil. buatlah mngikut kemmpuan anda, semampunya.
masih berpantang
tempoh pantang 44 hari telah lama berlalu.. tapi itu pantng besar. ada pantang susulan.. jgn taktau ye. jika org tnya saya, pantang ke.. xtau la nak ckp. masa tempoh pntg 40 hari, dijaga sepenuhnya oleh mak.. kira pntang jgk la. tp lepas 44 hari, ada yg perlu pantang dlm tempoh 44 hari saya masih berpantang lagi kerana risau. padahal saya sbnrnya tdk tahu apa yg boleh dan tidak selain yg telah diberitahu. awal2, saya tak brani lagi nak mkn ais, pulut, udang atau mknn yg gatal2. tp selepas 60 hari, saya sudah agak brani mkn mknn yg tak boleh masa pntg dulu. mknn pantang susulan yg org kata x bole saya tak mkn la. apa yg perlu pantang lagi selepas pntg 44 hari? .. antarnya manggis, pisang nangka, nangka, cempedak, ais, langsat, pulut dan bla..bla.. yg saya x tau. saya ada langgar pntg, saya mkn cempedak. saya taktau saya x bleh mkn, masa tu yg tau cuma nangka. bila ckp kat org2 yg kaut pntg, terkejut la depa dgr kata saya mkn cempedak. mm.. bkn saya nak langgar pntg tp mmg saya taktau. bila harith jadi rashes mcm skrg ni, mak tak bg mkn sotong, ikan kembung pn takleh.. tkt nnti effect kat harith, dia yg gatal. mm,, doktor, btul ke? hmm.. sng citer, apa la beza dgn pntg 44 hari dulu.
kesan langgar pantang? sy taktau. cuma skrg badan2 mmg sakit, skt belakang, skait urat, sakit kaki, lutut, tapak kaki.. hai,, mcm org tua. mak kata tu sbb mkn cempedak la tu. x pantang. mak suruh saya pntg lagi. ada org kata pntang sampai 100 hari. ada org kata pntg setgh tahun. klu ada kawan2 tnya pndpt saya apa yg perlu pantng,,, saya jawab ko jgn mkn buahan2 tempatan. klu nak mkn mkn yg import je, mkn epal, lain, anggur, oren.. takde org marah. yg import je yg bagus. huh.. ni ayat geram sebenarnya. hehe.
apapun, sabarla ye. mmg bukan mudah menjadi ibu. semasa mngandung pun penuh cabaran, semasa melahirkan juga memeritkan, selepas nya juga pelbagai kesukaran. sbb itu syurga di bawah tapak kaki ibu. beban ibu yg berat, yg wajib utknya adalah ketaatan pd suami. isteri yg taat suami Allah bg nya syurga. tugas dan tgjwb besar sperti mnjd ketua ngr, ketua keluarga Allah beri kpd lelaki, sesuai dgn sifat mereka yg monotrek dan fokus.
Posted at 12:29 AM | Labels: motivasi, peribadi | 0 Comments
Susu Ibu.. sampai bila?
sebelum menulis dgn lebih pnjg, alf mabruk buat sahabat tercinta, Najibah Mustafa kerana telah berjaya dalam ujian melahirkan anak semalam jam 4.05 ptg. ptg ni dah bleh kuar dewan peperiksaan. Hasil ujian.. Nur Aqilah yg comel dgn berat 2.8kg... klu x silap. x sia-sia beliau study sampai tepu untuk ujian ini. Alhamdulillah.. pg td sempat berbual di telefon. suaranya masih lemah dengan nada lega dan gembira.
tulisan kali ini masih sekitar dunia keibuan.. tentang susu ibu.
walaupun di pasaran berlaku kebanjiran susu formula yg telah ditambaik kualitinya hingga hmpir menyamai kelebihan susu ibu tetapi kesedaran ibu2 jg semakin meningkat tentang kepentingan susu ibu kepada bayi mereka juga kepada diri ibu itu sendiri.
Allah juga memberi saranan di dalam Alquran tentang penyusuan ibu.
Firman Allah bermaksud:
"Ibu henaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajipan ayah memberi makan dan pakaian kepada ibu dengan cara yang makruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. jgn seorang ibu menderita kesengsaraan kerana anaknya dan seorang ayah kerana anaknya."
Kewajipan ibu menyusukan anaknya tidak bermakna seorang ayah boleh bersenang kerana tgjawab ayah lebih besar iaitu menjaga ibunya terutama dari segi kesihatan, pemakanan kerana ia memberi kesan secara langsung kepada perkembangan bayinya. Seorang ibu selama menyusu bayi perlulah mendapat makanan yang cukup nutrien, seimbang dan kesihatan yg baik kerana ibu perlu tenaga yg penuh untuk sentiasa bersedia menyusu juga emosi yang stabil untuk menyusu.
belum sampai 2 bulan saya menyusukan harith, sudah terasa ia bukan perkara yang mudah untuk dilakukan jika bukan dengan kesabaran, secebis kasih sayang yg dianugerah dr Rahimnya Allah untuk sentiasa kuat menghadapi cabaran ini. ia tidak dapat dibayangkan oleh mana-mana orang yang tidak melalui pengalaman ini.
dalam kesukaran, menyusukan bayi adalah perkara yang menggembirakan hati seorang ibu kerana di sebalik kesukaran punya hikmah yg besar. dan sebahagiannya dapat dirasa secara langsung semasa menyusukan. sbb itu seorang ibu sanggup tidak tidur malam atau bgn setiap 2 jam, sakit2 badan, melawan pelbagai perasaan untuk setia menyusukan bayi comelnya.
HIKMAH MENYUSU
Antara hikmah menyusu yg banyak yg hnya mampu disingkap oleh manusia melalui pelbagai kajian seperti mengecutkan rahim, meningkatkan kasih sayang ibu anak, mengurang risiko kanser payudara,menjarak kehamilan, kesihatan bayi yg baik kerana keperluan nutrisinya yg mencukupi, menghindarkan bayi dari risiko kegemukan juga risiko pnyakit yg berkaitan perut dan usus. juga terbukti melalui kajian kanak2 yg mendapat penyusuan eksklusif mempunyai IQ yg lebih tinggi berbanding kanak-kanak yg diberi susu formula.
Dari segi ekonomi juga ia tidak membebankan kerana hampir tiada kos untuk memberi susu ibu. kerana itu, semiskin mana pun sebuah keluarga itu, adalah hmpir mustahil untuk seorang bayi mati kelaparan kerana tiada susu.
betapa besarnya hikmah penyusuan yg hanya baru sedikit mampu dikaji oleh manusia.
usaha kerajaan secara bersungguh2 memberi galakan kepada ibu yg baru melahirkan sememangnya usaha yang baik.
CABARAN MENYUSUKAN HARITH.
Semenjak hamil saya memang berazam untuk menyusukan Harith secara eksklusif terutama setelah mengetahui kelebihan2nya yang banyak.
walaubagaimanapun ia tidak semudah yang saya bayangkan walaupun ia sebenarnya memang mudah!
Di hospital..
Cabaran datang dari luar juga dari dalam diri. saya diuji setelah melahirkan Harith. selepas melahirkan Harith, kami dipisahkan oleh wad yang berbeza. aneh, saat itu saya sedikit pun tidak terfikir untuk menyusukan Harith sehingga masuk hari kedua. Hanya hari kedua saya dapat berjumpa Harith, sehinnga saat itu tidak terfikir oleh sya apa yg dimakan oleh Harith? tidak laparkah dia? mngkin masa itu saya hnya berserah pada yg pakar, tahulah mereka nak buat apa.. agaknya kerana keadaan diri yg saat lemah ketika membuatkan saya tidak mengambil berat itu semua. setelah bertanyakan kpd dr. di SCN ttg Harith, mereka memberitahu ygHarith berpuasa selama 2 hari. Pada hari ke 3 br harith diberikan susu. hnya pada ktika itu saya cuba untuk mnyusukan Harith tp tidak berja, stlh 3 hr,br nk kuarkan colustrum dan mngmbil masa yg sdgkn Harith sdh lapar dan tdk boleh terlalu lama berada jauh dr lmpu. Harith dibekalkn dgn susu tmbhn dr hospital.
bermula hr ke 3, saya berada di wad SCN, sy berusaha bersgh2 untuk mngeluarkan susu untuk Harith. Harith pula blum pndai mnyusu. kdg jd geram bila dia ttp mulutnya dgn rapat tdk mahu mnyusu. setiap 3 jam harith perlu diberi susu, ttp dsbbkn kskrn2 yg dihadapi, harith perlu berlapar hngga 4,5 jam kerana aku sdg berusaha untuk mahu mnyusukannya jg. sering gagal dan Harith pn diberi susu formula. sebenarnya masa itu sy sgt kecewa. saya hampir tidak tidur sehingga hari ke 5 di hospital kerana waktu lapang yg ada akan saya penuhi dgn cuba mengeluarkan susu.
alhamdulillah, dgn izin Allah pada hari ke 5 setelah harith tidak lagi berada di wad khas dan berada di sisi saya walaupun masih berlampu dia mahu menyusu malah sehingga satu jam. tetapi Harith masih perlu diberi susu tambahan kerana susu badan masih blm mncukupi untk
harith.
di rumah kjg..
setelah pulang ke rumah, saya masih blm yakin mmpu menyusukan harith tampa bantuan susu tambahan seperti di hospital. saya minta suami beli susu sebagai back up. keadaan diri yg masih tidak stabil, keletihan dan tambhn pula pada mm pertama harith di rmh kjg, dia tdk tdur smlmn dan hnya ingin menyusu menambah keinginan mak saya untuk membancuhkan susu. saya kuatkan smngt wlupun perlu utk tdk tidur lg mlm itu, saya tidak mahu harith diberi susu formula lg, saya ttp mahu menyusukan harith walau dlm kepayahan. Alhamdulillah, mak akur dgn kptsn saya walupun dia sudah sgt kasihan melihat saya yg tidak berdaya tetp masih mahu menyusukan Harith.
lain2 cabaran dtg dr luar. yg dtg berziarah biasanya akan tnya.. "susu bdn ke campur?".. saya jawab, susu badan je..
bg yg tahu klbhn susu ibu akan kata, "baguslah.. "
selebihnya akan kata, budak laki kuat nyusu, larat ke
bila saya kata akan nyuskan harith hngga 6 bln skurng2nya,,
ada yg kata.. ha, yelah, larat sgt la. itu pun klu ada susu lg..
"klu aku, dh dgr bdk takmau diam, sumbatkan nestum. br diam. x sabar aku"
dan macam-macam.. rasa geram dl hati, bkn nk support. kbnykn yg tdk stuju adalah dr glngn org2 lama.dan macam-macam.. rasa geram dl hati, bkn nk support. kbnykn yg tdk stuju adalah dr glngn org2 lama. saya diamkn saja dan bersabar sambil mnmbh azam mnyahut cabaran mereka.
di tempat keje.
mm.. di tmpt keje jg memberi cabaran kpd saya. saya mmbuat kptsn utk mmbawa Harith ke tmpt keje. apatah lg dia msh sgt kecil. ada jg terfikir untk hntr kpd pngasuh tp saya akan usahakan mnjaga harith sambil bekerja. harapnya dpt bertahan hingga dia besar. saya blum ykn pengasuh mmpu menjaga sambl mnddk harith mngkt cr yg saya mahu. cbrnnya bila saya sdg berhdpn dgn cstmr dn pd masa itu harith meraung mahukan susu.. maka Harith akan disumbt dgn puting. bercadang untuk mmbuat stok susu ttp mmkrkn kos2 yg bkl ditanggung,, blum mmpu rasanya. jika saya bleh mmbawa stok susu, di kedai tak ada peti sejuk pula. nnti basi, sia2 je berpenat lelah mngepam. dan untuk mngepam dan dpt hasil yg bnyk jg perlu pump yg lbh berkualiti dan bgtu mahal pula hrganya. huhu... mmg sya sgt mngidam untuk dptkn breast pump yg baik. saya ttp perlu mmbuat stok susu terutama utk kcmsn, perlu berpergian dan mngglkn harith bersama org lain. huhuhu.. :(
selain itu, sbnrnya sukar bekerja smbl mnjg bayi, takut2 yg dikejar tak dpt, yg dikendong berciciran. tkt nnti kerja terganggu, malah Harith jg tak dpt diberi perhatian sepnuhnya.
di rumah..
cabaran di rumah berbeza.. dari segi menyusukan harith, tidak memberi masalah. saya sentiasa ada 24 jam untuk dia. kesukaran ialah pada memberi masa dan perhatian pada hal-hal lain seperti mengurus rumah, membasuh, memasak dan juga perlu membuat kerja pd masa yg sama. jika pd masa Harith meragam, dia kdg perlukan kita sntiasa di sisinya, klu tidak.. haru biru. mmg sukar. buat masa ini, situasi boleh dikawal dan diurus walaupun bkn dlm keadaan terbaik. Harith anak yg baik, dia selalu memudahkan saya ketika saya perlu dia berbuat demikian. sayang btul kat Harith..
Kesihatan..
pengalaman kali pertama menyusukan bayi, belum biasa. Harith kuat menyusu. kdg tak larat nak ikut kemahuan dia. lengan sakit memangku. sakit2 badan dan belakang. tidur yg tidak tentu arah. mkn jg tergopoh gapah jika dia meragam wlupun x selalu. semua ini tidak lah menjadi perkara besar kerana semua ibu di dunia ini mengalami hal yg sama. seperti yg saya katakan secebis dari sifat Rahimnya Allah yg dicampak ke dalam semua hati ibu di dunia, semua itu mmpu dipikul oleh seorang ibu yg asalnya merupakan seorang wanita yg lemah dari segi kudratnya berbnding lelaki.
bila dimenung2.. kdg sy tdk ykn jg dgn kmmpuan dr utk mnyusukan harith penuh hngga 6 bln dan meneruskan hngga 2 thn. setiap hari ada jg perasaan mngalah. tetapi krna azam prnh dibuat, saya harus bulat dgn kptsn saya. saya tdk akan berpth blk dgn kptsn yg tlh sy buat apatah lg ia sesuatu yg baik. berudur bermkna saya mngalah dan kalah.. hmm..
sampai bila saya boleh bertahan?
Posted at 9:49 PM | Labels: motivasi, peribadi | 5 Comments
Setahun.. Dia yg teristimewa
Insan yang hadir di sisi
menjadi pendamping
anugerah terindah
hadiah dari Illahi
sabarnya menenangkan
tenangnya menyejukkan
ketawanya menghiburkan
diamnya mendamaikan
dia pendamai hati
siapa pernah duga
dia yg dipilih
untuk mengharung onak badai
meredah duri berbisa
menghirup nikmat dan rahmat bersama
mengecap semua di persinggahan sementara
aku yang masih belum bisa
memberi apa yg dia tidak perlu minta
menghadiah apa yg perlu dia terima
hanya gusar dan resahku
menjadi halwa dengarnya saban hari
hanya alasan dan rungutku
menjadi muzika rutinnya
dia hanya tersenyum
faham dan tidaknya
seupaya dia meyakinkan
dia mengerti
dia memahami
dia sentiasa di sisi
supaya aku tabah
supaya aku lekas menguntum
sebuah senyum manis
untuknya yang juga lelah
seharian di medan rezki
untuk kami
anganku begitu besar
impianku begitu tinggi
citaku begitu luas
pada diriku untuk lebih berbakti
pada insan paling utama
dalam hayatku
kerana kasihku
yang tak mungkin setinggi kasihnya
moga redhanya menjadi pembuka
untuk aku mencapai redha yang lebih Agong
kerana itu dia dikurniakan
untuk aku mencari cinta hakiki
bersama illahi..

Dia.. suamiku
dedikasi buat abg
Selamat hari Ulang tahun perkahwinan
Moga cinta kita berada dalam rahmat Allah
Posted at 8:24 AM | Labels: peribadi | 0 Comments
tahniah jiah
salam..
semalam menerima kabar yg agak mengejutkan... jiah yg sepatutnya bersalin lewat 2 minggu dari aku telah selamat melahirkan permata hatinya di PPUM. atas sbb2 tertentu jiah perlu bersalin awal. apapun, mabruk kepada Jiah dan suami serta keluarga kerana telah selamat.
br je msg2 dan calling2 ngan jiah.. pesan kat aku klu aku dah bersalin blk kjg, inform kat dia, bleh dia gi ziarah.. tetiba je dia dah bersalin. nampaknya aku yg kna pi lawat dia dl. tu pun klu aku blk kjg sblm bersalin. klu blk untuk berpntg je mmg tak sempat nak ziarah jiah.
jiah, tahniah.. moga anak yg dilahirkan akan menjadi anak yg mentaati Allah dan taat kepada kedua ibu bapanya. bestnya dah dapat baby.. comel je bby jiah 1.8kg.. kecil tp sihat, alhamdulillah.. apa namanya? sumayyah kot.. sape yg sempat gi ziarah jiah, ambikla gambar.
bila jiah dah bersalin ni, aku plak yg berdebar2. dah ramai yg mimpi aku dah bersalin.. ni petanda aku akan bersalin awl atau bersalin lewat nih? takpelah.. yg pntg.. sihat dan selamat. pg td br gi klinik check up dwi mingguan. skrg dah 37 mngu, pasni kna gi klnk tiap minggu.. hb darah trn lg.. 10.1. heh.. nak buat camne.
hari ni aku cuti, tak pi kedai. tp sibuknya sama je sbb buat keje kat rmh. bnyk lg tak setel. internet dan hp masih sibuk. bila la keje nak abih ni. org kata keje sampai bila pun takkan abih.heheh.. buat jela sebaik mngkin.
kat rmh sorang2, mbah jiran sebelah pun takde. sunyi je, mcm ikut gi blk rmh anak dia je. moga selamat je la.
dah akhir2 ni, kepala pun duk pk nama anak.. memandangkan taktau jantina apa.. dua2 nama kena pk. ada plak org tu msg suh bg nama anak doraemon klu lelaki, doralin klu prmpuan.. huhu.. saba je la. mmg la aku ni peminat setia doremon tp takkan la nak bg nama anak ngan nama katun. isy. isy..
sape ada nama best, bg la cdgn.. mesti best bila cadangan nama kita diterima kan.. :)
Posted at 9:08 PM | Labels: p, peribadi, sahabat | 0 Comments
Persediaan..
sebenarnya lama lagi klu nak dikira hari ke tarikh melahirkan... apapun due date bkn mktmd.. masuk ke 37 minggu segalanya perlu standby. bersediakah aku?
terus terang, jawapannya belum.. mental dan fizikal. hai, risau plak.
sejak akhir2 ni kerap rasa tertekan. taktau lah kenapa. bebanan kerja dan keadaan fizikal seperti tak brapa nak selari. badan semakin lemah kerana beban yg smkn hari semakin berat. kerja plak perlu dibereskan secepat mngkn untuk menghdpi sgala kmngknn. setiap hari bekerja dlm keadaan mendesak. takpelah.. mngu depan, nak start bekerja dan berehat..
persediaan menyambut permata hati seadanya, alhamdulillah.. masih diberi izin olehNya untuk mampu menyediakan apa yg ptt. sekadarnya. untuk ibu? blum lg.. sikit2. harap ckp2, tidak berlebih2. masih di prtghn bln 5, sudah ramai yg bertnya dari jauh. sms jg menerjah ' dah bersalin ke?' 'blum lg.. nnti bln 6...' mcm lama lg. tp bila tgk keadaan diri mcm menunggu masa bila-bila sahaja. diri sendiri pun kdg terkejut melihat perubahan yg berlaku. bgn pagi terasa lebih besar dan berat. apa tidaknya, masa 6,7 bln blm klhtn sperti ibu mngndng, tiba2 sahaja sudah berubah mnjadi seorang yg sdg mnghtg hari. sakit2 itu biasa. tak ada apa. tapak kaki jg seperti dah x mmpu menanggung beban badan tp hati masih remaja utk berjalan ke sana ke mari.
hari ini terasa ingin naik bas buruk dari sg.besar ke k.selangor utk berjalan-jalan. klu x mngndung pun, ada yg taubat takmoh naik bas tu.. ntah apa kena aku nak naik bas tu plak hari ni. abg kata tak payah lah, terhentak2, nnti nak terbersalin dlm bas tu mcmna?
hehehehe... aku pun xde jwpn.
hanya doa dipanjatkan agar semuanya selamat. aku mahu tenang di saat2 ini spya tidak mempengaruhi permata hati yg berada di rahimku. pergilah tekanan supaya tidak terhambur sifat2 mazmumah dari diri aku di kala ini. mengenang customer yg dah order tiba2 nak cancel sdg job dah jalan, job yg tgh jln tp mkn masa plak, tgu brg siap. customer yg bnyk songeh.. memaksa2 mcm dia sorg je customer kita.
skrg tgh speed ajar staff, nnti nak cuti lama, kna harap dia boleh buat semuanya. mmg tidak adil utk dia, dia hnya lepasan STPM, dlm sebulan dia harus catch up semuanya sbgai persediaan ketiadaan aku. kdg bila dia lambat, aku plak yg rasa stress sbb risau dia x mampu buat. kesian, dia plak jd mangsa. aku dulu belajar semua2 tu mkn masa bertahun2.. aku suh dia dpt apa yg aku ajar dlm masa sebulan. tp padan la jgk, aku amik masa bertahun2 sbb aku blajar sendiri, bkn disuap. semoga dia boleh berdikari tanpa aku nnti.
hari2 akhir begini, selain tekanan kerja, emosi yg lain turut terpengaruh. perasaan bimbang, rasa bersalah terutama kepada suami krana tidak menjalankan tgjwb suri rmh dgn sebaiknya, terasa bgitu bnyk menyusahkan dia. keterbatasan melakukan rutin harian sprti sblmnya buat diri rasa tertekan padahal abg mngkn tidak apa2. aku tahu abg gembira dalam payah kerana berkorban di saat ini membantu aku. sama2 merasa bebannya. aku ptt bersyukur kerana dikurniakan suami yg tidak berkira dan sggp susah bersama.. terima kasih abg, x sangka kan.. dah nak setahun kita hidup bersama. dah nak anniversary dah. cepat btul masa berlalu. moga Allah beri kekuatan pada kita untuk meneruskan hari yg mendatang dgn penuh ketakwaan.
andai aku pergi, adakah syurga layak utk aku? selesaikah sudah urusan ku dgn manusia? masih adakah yg tergantung? semua itu sgt merisaukan aku. adakah aku telah dimaafkan dan diredhai..
hidupku tidak sprti seorang pejuang yg layak mendapat shahid. aku tidak bersusah2 bersama sahabat2 dlm perjuangan. aku hnya seorang yg meneruskan hidup aku seperti seorang awam yg biasa. ntah apa amal yg pernah aku buat, tak mmpu aku utk mengingat. yg mampu aku imbas hnya dosa2 yg acap aku lakukan. layakkah aku untuk memohon rahmat Allah agar diberi ruang yg indah di alam sana?
mohon jua rahmat dan kasih sayangMu untukku yg tersangat hina ini. aku yakin rahmatmu begitu luas sekalipun untuk hamba seperti aku.
Posted at 12:02 AM | Labels: peribadi | 0 Comments
6 saman dan hikmahnya.
pertamanya, saya mahu merungkaikan kekeliruan sahabat2 ttg posting yg lepas.. saya belum lg bersalin. sekadar ditahan wad sahaja.. skrg saya dah kuar wad dan bekerja seperti biasa.
hari ni abg gi MIHAS, ikutkan hati, perasaan, emosi saya mmg la nak pegi sgt. blum pernah lg tak pegi MIHAS setiap tahun, ini lah tahun pertama saya tak dapat mengikuti MIHAS. abg tak izin pegi memndgkan keadaan diri dah sarat. huhuhu.. mmg pun, jalan2 biasa pun dah tak larat, ada hati nak ikut gi MIHAS yg lebih melelahkan. pagi2 td pura2 buat tak sakit sbb nak ikut tp tak berjaya nampaknya. takpelah, untuk kepentingan sape.. kita juga. yg pntg blk nak tgu ole2 dari abg yg ke MIHAS. hehe. taktau la nape suka sgt gi MIHAS. suka tgk inovasi produk baru, yg plg best aku suka merasa mkanan yg pelbagai. takde yg aku tak rasa, semua aku rasa. bestnya la hai... teringat plak zmn bujang ronda2 ngan bonda. makan sampai kenyang. selain tu dapat kenal usahawan2 muslim baru. amik smngt diorang dan jadikan inspirasi untuk aku terus berjaya.
tajuknya ttg saman.. ni la nak cerita. sampai surat saman kat rumah bln 10 thn lepasnya (br sampai tu, lamanya nak pos).. lepas raya aku rasa. bila gi balai polis, check lg ada lagi 5 saman yg kena! wahhh... dan yg pasti, kesemua saman ni atas salah laku aku la tu sbb perjalanan yg aku lalui setiap hari melalui tempat2 merbahaya yg polis2 nu suka berselindung..
sabar jela.
aku bawak keta laju ke, rasanya klu kat jalan raya yg besarnya dah mcm lebuhraya tu.. aku la antara pemandu yg bawak secara berhemah, heheh.. sbb selalu je rasavmcm nak kena sondol ngan keta2 yg lebih laju.. dgn ke'slow'an aku membawak keta tu, smpat jugak aku diperangkap kerana membawa lebih had laju. tak patut btul.
jalan raya yg besar mcm tu kena bawak 60km/j.. isy..isy.. aku try bawak ikut had laju yg ditetapkan, ya Allah, nak terlelap masa memandu. biasanya bleh sampai ke tempat keje dr rumah 10-15 minit, skrg dah jadi 30 minit!
yg plg sakit hati, di satu ahad tu, selepas tau dpt 1 saman, bawak la dgn berhemah tp tak la terfikir nak ikut bulat2 setiap had laju yg terpacak kat tepi jalan tu,, 60km/j, 30km/j.. sbb ada simpang nak masuk sekolah, biasa la tu. dgn berhemahnya kami memandu, dan sempat jugak meradang dgn kereta2 lain yg mcm pelesit. bawak sekitar 90km/j.. duk bengang ngan keta2 laju lain, masa tu la kna saman jugak.. sabar jela.
aku harap polis2 ni ada toleransi dan boleh berfikir. kelajuan tu ditetapkan sedemikian rupa kerana ada sekolah, nak jg keselamtn bdk2 dn penjaga.. buat la speed trap waktu2 yg merbahaya tu.. saman keta2 yg bwk lebih had laju pada waktu yg kritikal.. ni dah la hari ahad, jalan besar lg sunyi.. takkan nak bawak 30km/j atau 60km/j. klu tolak keta pun lagi laju agaknya dari drive.
apapun skrg aku dah insaf.. dalam 6 saman, baru bayar 1, jmlahnya rm200 selepas diskaun.. ada lagi 5 saman, dan ada saman yg kna waktu ops sikap, takleh diskaun, rm300. aduhai. bape tu sume, kira la. kaya la kerajaan klu sume keta yg selaluan ngan aku tu kna saman.
skrg aku bawak keta ala kura2. bawak mcm kura2 ni pun ada bahayanya. entahla.. sabar je la. aku terpaksa melaui jalan yg biasanya dibuat speed trap tu setiap hari. di sg.nibong, pasir pjg, smpg 5..
HIKMAH PERISTIWA
dalam satu pengajian, aku pernah dipesan. klu kita terpaksa kuar duit utk satu2 perkara yg tak dijangka, mngkin sebenarnya ada hak org lain sblm ni yg kita tak tunaikan. misalnya kita jarang bersedekah, kurang berbuat baik... yelah.. barangkali benar. jadi Allah tarik bahagian yg sepatutnya kita beri tu dgn cara lain yg lebih terpaksa.
moral of da story, sentiasa lah memberi walau sedikit dgn setiap rezeki yg kita dapat. ceritanya ttg salahlaku di jalan raya, tp kaitannya dgn rezeki dan sikap pemurah. Allah mendidik kita dgn pelbagai cara. hikmah pertama yg aku dpt dr kes saman ni. lain2 lebih bnyk lg, antaranya ikut peraturan yg ditetapkan oleh pemerintah dan lagi.. lagi.. sabar, rendah diri, bawak slow lg bnyk masa dlm keta, bleh dgr dan baca lg bnyk zikir2, nasyid, ayat quran, informasi, yg kita susah nak cr masa lapang tersendiri utk buat semua tu. masa lapang yg terpaksa dilalui setiap hari dihadiahkan oleh Allah ta'ala untuk kita memanfaatkannya.
'ADAKAH KAMU BERFIKIR?'
Posted at 8:36 PM | Labels: motivasi, peribadi | 1 Comments
berkampung di KPJ specialist hospital kajang
dah bbrp harix online.. dan tak bekerja..
ujian seterusnya.. suami dimasukkan ke hospital hari isnin lalu. KPJ dipilih kerana berhampiran rmh kat kjg dan panel insuran abg. ptg isnin abg selamat operation .. aku peneman setia, dah 2 mlm di sini.. rasa mcm bermalam kat hotel je. mak dan pakcik x jemu2 berulang-aling, membawa bekal mkn terutama utk aku.. basuh pakaian dan mcm2 lg..
terma kasih juga kepada adik beradik yg dtg ziarah..
dah 3 hari, xtau bila akan discaj.. ingatkn nk kuar ptg ni, tp bila pk2 risiko lain, cdg mcm nk stay lg je bbrapa hari..
keje aku? mmg ramai customer dan supplier yg kol.. risau mmg risau dgn keje yg tertangguh.. ada bbrp kad kwen custmer spttnya nak bleh serah minggu ni tp nampaknya kna mintak toleransi pelanggan.. ni la akibat takde pekerja.. bila cuti, sume keje tergendala. pening gak kpala aku ni. konon nak sambil buat keje kat hospital ni, hard disk aku ni ntah apa prob, sume file admin and job tak bleh bukak plak.. gusar btul hati aku.
lupakan dulu la bab keje ni.. kna buat2 x tau dl.. abg yg plg pntg skrg..
semoga abg cepat sembuh.
Posted at 8:47 PM | Labels: peribadi | 2 Comments
apa ke halnya kena tag nih?
Apa ke halnya kena tag ni?
Salam rindu untuk semua sahabat2 tercinta.
Hari ini aku sampai awal ke kedai, asal niat nak jmpa sorang budak ni, maria namanya adik kepada my old best friend masa sek. Ren. Nak bincang tentang keje. Aku berhajat nak amik dia bekerja ngan aku sbb pekerja aku sebelum ni dah berhenti dgn notis tiba-tiba. Kerja tak sampai 2 bulan. Memang lah bengang tp aku tak tertekan mana. Bukan sng nak cari pekerja skrg ni terutama yg memenuhi criteria yg aku nak. Serba boleh, tau computer, boleh manage bisnes, PR bagus, creative, solehah.. fuh.. ciri2 lengkap seorang muslim. Nak yg perfect tp gaji aku nak bg ciput je. Hehe.
Aku berkenan kat budak maria ni taktau la nape. Jumpa sekali haritu terus mimpi nak dia keje ngan aku. Masalahnya gaji tempat dia keje skrg 2 kali ganda dgn yg nak aku bg nnti. Dia plak nak kawen bln 7, nak guna bnyk duit, so, kitorang sama2 tgh pening sbb dia mmg nak keje ngan aku tp after kawen. Masalahnya aku perlukan org sgt2 untuk bulan 6 nnti, masa aku cuti berpantang. Dia kena handle semua urusan bisnes A-Z, so aku perlu amik pekerja skrg utk aku ajar dan training. 2 bulan blum tentu boleh dapat dan mahir. Pekerja sblum ni mmg untung, dia datang keje ngan aku, dapat gaji bukan sbb bnyk buat keje untuk aku tapi datang untuk belajar. Dari hal gafik, bisnes, akaun, khidmat pelanggan dan macam2 lagi. Sabarlah.. ikhlas kan diri, lagipun mmg niat aku buat bisnes ni untuk tolong orang kan? Tp klu sampai teraniaya macamana? Takpe… yg penting kita ikhlas nak Bantu anak bangsa. Fuh..
Pagi2 sampai kedai, ada masa aku buka website yg tak berkaitan ngan keje aku. Tentula baca blog kawan2 yg aku rindui. Nak sms, kol skrg ni mmg tak rajin mcm dulu. Lepas kawen hp duk dlm handbag je klu blk keje kat rumah tu. Ada org kol ke sms ke selalu x perasan. Esok hari br tgk. Mmg la beza masa blum kawn dulu, hp la qarin ter aqrab.
Bila aku baca blog kawan2 ni, masing2 dgn tag nya.. sampai aku tak faham apa ke bendanya tag men tag ni. Sampai aku pun dah kena tag. Amik masa gak aku nak faham sbb bila dah kna tag nak kna jawab plak. Nak buat benda2 mcmni kna ada masa lapang. Skrg masa aku x lapang pun tp utk kwn2 tercinta aku usahakn jgk la. Aku pun dah tak perasan sape yg men tag aku. Rasanya cari tagging masing2 ni mcm lain je, jenuh gak la aku mcmni. Aku ni klu Tanya pasal name tag ke faham gak la sikit, pastu ajak aku buat bisnes name tag sekolah ke agensi kerajaan ke, best gak la.. hehe..
Ni aku jawab tag dari che da. Kawan yg aku selalu rindu especially bila tgk mek nik sayyidah kat tv9. masa nasi lemak kopi o ke jula juli ke. Tgk mek ingat kat che da. Mcm ada persamaan je diorang. Tp che da kata dia lg comei dari mek.. yela.. aku iyakan je.
Aku sbnrnya tak faham instruction tu.. aku buat je la ye.
[Directions: Once you’ve been tagged, you have to write a blog with 16 random things, facts, habits or goals about you. At the end choose 16 people to be tagged, listing their names and why you chose them. Don’t forget to leave them a comment or tag them in your note to read this]
1 – nama as u know la, anak kpd ibu yg comel Sarah Abas. Skrg isteri kepada suami yg macho Suhaimi Saad. Bkl ibu kepada (takde nama lg da..), nama glamer di alam maya, ummuhuraira. Tp skrg sjk buat bisnes org pgl aku dgn nama compny. Hailah. ‘nnti saya kol cik Hailah ye’. Apa2 je la. Bakal jadi ibu pada anak yg pertama mmg mengujakan. Hari2 pegang perut yg mkn besar, yg mkn berat utk bawak diri tp tak sabar nak tgu permata hati ni kluar pada masa yg tepat dan lahir membentuk jil yg soleh. Dalam teruja selalu rasa takut. Tkt meghadapi saat cemas bersalin nnti mcmna, mmpu ke menjaga amanah Allah ni hingga jadi manusia takwa? Mampu ke mengurus dr dan keluarga.. mampu ke .. mampu ke.. mampu ke..
2 – full time bisnes.. ntahle mcmna bleh terjun ke dunia bisnes nip n xtau pdahal dulu x nmpak ada ciri2 seorang usahawan pun. Mengoperasikan HAILAH RESOURCES @ HR PRINT CENTRE yg bertapak kat daerah asal aku Sg. Besar. Perkhidmatan yg disediakan ialah rekabentuk dan percetakan. Nak buat bisnes kad,flyer,booklet, banner, bunting, paper bag, kad kawen, premium item mcm pen, payung, beg, mug bercetak, berlogo @ bergambar bleh order dgn saya.
3- mcm che da gak, buat bisnes ni mcm2 tanggapan org espc bila org tau kita graduate. Nape tak ngajar, tak nak ke keje kerajaan, kat majlis tu ada kosong, boleh ke buat bisnes? Nape nk susah2, tak dapat keje ke? Buat bisnes je?.. lantak korang la. Jawapannya sukar nak diungkap dgn kata-kata kerana terlalu jauh dlm lubuk hati utk dikongsi utk org yg tak membuka mata hati, fikiran dan telinganya. Aku mahu kaya untuk agama dgn menyelusuri pahit dan susah supaya aku akan menghargai nikmat dan rahmat, juga ihsan pada yg di bawah. hidup bukan dugaan tp cabaran ke syurga.
4- Angan-aku dari kecil sampai skrg tak mngkin dpr direalisasi. hnya akan terealisasi bila umur aku 50 agaknya itupun jika Allah memberi kesempatan umur utk aku. aku nak jadi nenek yg baik!!
aku nak jadi nenek.. buat gathering family dari keturunan aku sendiri. ngan anak2, cucu2 yg ramai. rumah yg meriah dgn suara dan kecoh anak cucu. gotong royong masak, tido ramai2, gi berkelah, jalan2.. qiamullail. klu org tnya aku nak anak brapa,, biasanya aku jawab 18. hikhik.. jmlah bkn ukuran, biar skt tp smua jd manusia. itu yg pnting. tp klu bleh dpt ramai dan semuanya berjaya.. itu nikmat yg tak terhingga..
5- mmg terlalu bnyk impian, cita-cita, keinginan dan kehendak aku. Klu jd org lain, semua tu dah bleh dicapai skrg tp sbb aku pilih jln jauh ni. Aku akan sabar. Nak mengembara satu dunia, menyelongkar misteri kepelbagaian dan hikmah perbezaan antara benua dan manusia. Mahu membawa umat islam ke dimensi baru memandang kehidupan. Aku mahu jadi manusia hebat! (usahanya mcm hampeh, cita2 je tinggi). Nak bina pusat membina insan, melahirkan lebih ramai usahawan muslim yg Berjaya, menjadi idola kpd generasi muda, bebas melakukan kerja kebajikan dan social, tiada halangan kewangan dan masa, mahu berbuat apa sahaja yg diingini tanpa ada halangan dan sekatan!
6- aku mmg suka makan. Hairan ya? Aku suka melihat dan merasa masakan dan makanan yg pelbagai. Bukannya aku suka mkn bnyk. Bila ada mknn je mkn. Tak, aku bkn begitu. Aku suka mkn western food, Italian food tp sume ni mmg susah aku nak dpt bila duk kat ceruk desa hulu banat nih. Bkn semua aku suka sbb blum semua aku pernah rasa. Suka sgt tgk rncgn Martha stewart, Rachel raey. Best je tgk diorang masak dan manage life. Even diorang tu barat tp cara hidup yg baik tu buat kita sedar yg kita ni tak ikut pun cara hidup Islam. Aku jgk suka mknn tradisional..
Laki pun tak bleh nak fhm aku suka apa sebenarnya sbb bnyk sgt yg aku suka. Chicken grill, spaghetti, pasta, sushi, cheese tart, donut, ikan keli baker, ayam percik, sate. Baru ni teringin nk mkn nasi dgg n nasi kerabu sampai nak ajak dia gi klantan sbb nak mkn je. Tiba2 teringat sata, otak2. udang besar, laksam. Apalagi aku suka? Air buah. Benda2 yg aku suka selalu susah nak dpt kat cn. Klu nak air buah, aku nak air durian belanda, kiwi, peach, jambu batu. Mmg takde la selalunya melainkan kat kdai mamak. Ouh, sorry.. tak lalu.
Mmg bnyk yg aku suka mkn dan teringin terutama yg jarang2 ada dan susah dpt. Sbb tu aku jd kurus ni kot sbb klu nak mkn tu susah je. Sume aku mcm tak selera. Bila tak selera tu yg aku mls nk mkn. Nak masak benda2 yg aku suka tu alahai kos beli bhn mentah je dah tinggi. Tak baloi. Sbb tu klu sesekali ke KL @ ke Bandar masuk shopping complex rasa sukanya.. sbb klu bleh nak singgah sume kdai mkn yg aku suka dulu mcm Kenny rogers, secret recipe, (aku blm prnh gi tmpt ni lg sjk kawen,huhu), baker’s cottage, king’s confectionary, dunkin donut. Tp selalunya boleh jelling je la,. Aku rindu duk kat pj zmn bjg2 dulu. Huhu.
7- Hidup skrg mmg berbeza. Selain jiwa membara membangunkan perniagaan, aku juga seorang isteri dan suri rmh sepenuh masa.takde separuh2 la. Keje pun 100%, rumahtangga pun 100%. Mmg mencabar. Tp apa makna hidup tanpa cabaran? aku suka masak tak? Kdg2 suka, kdg2 tu mmm.. sblum pregnant, aku masak cukup utk 3 hdgn setiap hari walaupun aku kerja. Ada ke wanita bekerjaya yg boleh gi keje pada masa yg sama masak utk 3 hdgn setiap hari? Biasanya hjg mngu je kan masak. Aku boleh masak sarapan, tghr dan mlm. Waktu pagi kna sediakan utk sarapan dan jgk untuk mkn tghri sbb masatu kitrg bawak bekal gi tmpt keje. Blk rmh walaupun dah pukul 7 mlm, kna masak lg utk mkn mlm plak.
Bila pregnant br ni, aku jrg masuk dapur, selalu beli je sbb x larat nak masak. Tak lalu bau, tak lalu mkn jd msk pun bazir. Skrg dah 6,7 bln dah ok, masak blk. cuma tak masak utk tghri. Sedia utk sarapan dan mkn mlm je. Tghri kna gak la beli. Belum jd wanita besi lagi nak jd mcm surirumahtangga sepenuh masa tapi kita jgk bekerja. Kerja pun klu bnyk, bwk blk rmh sampai ttp mata br ttp laptop. Masa kat rumah keje, masa keje pun buat keje rmh.
dulu walapun dah masuk um umur dah 20 lbh aku tak reti masak. siang ikan pn aku xtau. buat jemput kosong pn x reti. yg aku tau masak mi goreng je kot. skrg ni ok la, thanks to az i think, tempat yg plg bnyk mengajar aku utk masak. walaupun takde guru, jadual masak tu la yg mngajar. skrg semua tu membantu, rsanya skil memasak dah bertambah. agaknya la sbb rasanya skrg masak sedap kot sbb tgk kemajuan suami yg semakin hari smakin sihat.. hehe
8- yg aku tak reti buat? Manage masa dgn baik kot. Klu aku dah buat keje kat ofis ni, aku kdg panic gak. Lagi bila takde pekerja. Ntah bila masa nak buat design, nak buat order, nak buat payment, nak survey, nak buat promosi, cari market baru, kemas kedai, nk mkn, nak buat amal ibadah, nak rehat.. bila ‘bos’ tnya akaun dah update? Nape bersepah je kedai ni? Kna sambil kemas, amalkan 5S, aku jd mcm lali je.. taktau la, mmg aku yg tersepit ngan masa atau aku yg tak reti urus masa. Blum kira nak setelkan hal2 rmh.. klu lbh dari tu, br urus bisnes dan fmly yg 2 org ni, blum brksmptn nak buat keje jemaah, terlibat ngn masyarakat, ziarah adik beradik, contact2 kawan2 lama, tnya kabar guru2 dl, berdakwah ngan org sekeliling, blk kpg, cari peluang baru, membaca buku, sambung belajar. Tapi ada orang boleh buat semua tu kan??
9- perangai aku kdg2 back to the past. Mcm budak2 pun ada, kanak2 pun ada.. aku terasa mcm nak buat apa yg budak2 suka buat. Nape ye, sbb bnyk benda yg budak2 suka tu aku suka dan aku tak dapat masa aku kanak2 dulu. Aku suka tgk kartun, main, bermanja-manja, buat aktiviti knk2 mcm melukis dan mewarna, klu bleh nak memanjat2 kat playground.
Bonda pun dah faham kot, aku slalu feel salah masa. On da time, aku x feel apa2, mcm nothing je tp bila dah berlalu br aku rasa. Mcm ada peristiwa yg gembira ke sedih ke teruja ke, nnti sebulan, 3 bln br aku rasa perasaan tu.
10 – aku wanita pemimpi. Seumur hidup aku, blum pernah aku tido tak mimpi walaupun aku tido seminit. Mimpi aku masa zaman kanak2 yg mulia skt tu, slalu la mmpi soalan exam la, yg akn berlaku esok la. Tp skrg mimpi ngarut2 je mcm cerita fairy tales.. best gak. Always yg akan aku jmpa esok aku mmpi mlm tu tp bila kita dah berhadapan situasi tu baru aku ingt aku mmpi benda ni mlm td. Aku ada baca, klu kita tido mimpi ni, tido kita tak kualiti. Btul jgk sbb tu aku slalu rasa letih. Tido pn mudah jaga dan ssh nak mulakan pengembaraan tu. Bila dah tido, mimpi plak. Bila mimpi, anytime kita nak wake up masa mmpi tu x ksah. Boleh tkr channel mimpi. Mimpi ni tak best, tkr mmpi lain. Skrg aku asyik mimpi rmh pusaka lama yg dah dijual tu. Tiap mlm aku mimpi padahal aku tak pernah ingt pun rmh tu di siang hari. Apa maksudnya ya??
11 – dulu, life aku sgt dkt dgn al-quran. Klu pun bkn dari segi pengamalam tp zmn kanak2 dlu quran bgtu dkt dgn aku dari segi pembacaan.. ya, aku rindu aku yg dulu. Masa kecik2, slalu lumba dgn sdara yg sebaya, sape plg bnyk khatam quran. Klu skt, malu sgt. Masa sek. Ren bleh khatam quran sebulan skali sbb nak lumba ngan kawan. Bacaan yg agak baik, selalu jd perhatian ustaz untuk wakil sekolah. Sampai la sek men sempat gak gi prgkt kbgsn utk hafazan, skrg? Hafazan aku menyorok kat mana? Bawah bantal? Bawah almari? Jawab la sendiri. Suka sgt blajar tarannum tp mula knal bila dah agak besar. Struggle gak utk menguasai tp sbb tak terdedah dr kecik, so tak bgs mana. Bla hbs sek, tinggal.. skrg suh buat lagu apa pun xtau, suh cam lagu pun gagal. Klu tgk AQ mmg hati aku tersentuh.. aku begitu jauh dgn diri aku. Skrg taktau mcmna nak patah blk. Harap sgt dapat seorang anak murid pn jadi la spya aku ttp dkt dgn yg aku pernah cintai dan masih dicintai.
12 – bad thing pasal aku.. aku ni obses ngan TV. Rasanya semua rncgn aku suka melainkan rncgn yg menyanyi2, melalak2 tu aku tak suka. Lain2 asal ada unsur yg aku boleh dapat pengajaran je aku mesti melekat walaupun boring. Rncgn omputih ke, cina ke korea ke jepun ke, tamil ke, melayu ke.. semua aku tgk. Terutama rncgn berbtk bual santai mcm MHI, nasi lemak kopi o, apa kehalnya dan apa2 je la. Pastu rncgn berbrntuk domumentari ke info ke. Dari hal agama, rmhtga, fesyen, masakan, pertanian, usahawan, kreativiti, sains, rncgn reality.. sume aku bedal. Drama pun sama, citer berbntuk apa pun aku suka, thriller, misteri, action, komedi, serius, seram, kampong, moden, bisnes sume aku tgk. Dlm sejam tgk tv aku akan tgk sume channel. Tkr2 masa iklan.
Nape suka tgk tv? Aku bnyk dpt info dan belajar benda2 luar yg kita tak Nampak dan takde di sekllg kita. Menambah pngthuan, aku suka blajar benda2 baru secara santai dan x langsung. Mmg aku suka tgk tv, tp rncgn yg plg mmberi info yg akan aku utamakan. Hiburan bkn mtlmt tgk tv.
13 – aku jugak suka benda2 seni. Selain visual art (sbb tu aku plh grafik jd bisnes), aku jgk suka seni pentas mcm lakonan, teater, nyanyi, puisi, sajak, syair.. tp nampaknya aku x dilorongkan ke jalan ni. Dream aku nak join klu ada buat majlis grand utk muslimah je ke, teringin nak bernasyid, berlakon watak2 yg menonjol, mencabar.. pernah gak ckp kat hubby, pening kepala dia bila wife dia kata nak jadi pelakon la, nak buat album duet ngan dia la. Blum masuk teringin nak jadi model iklan. Hahahaha.. psl pelakon tu bkn apa, kita slalu mengamuk bila media x siarkan rncgn islamik, klu ada pun pelakonnya akhlak tak bleh nak kta. Kita pndai mngutuk je, tp suh jadi plakonnya x nak. Kita ada la pakej lengkap. Nak menguasai media, nak media kita hebat, islamik, ilmuan tp tak brani pun nak jadi one of them. Teringat plak aku pernah bercita-cita nak ada stesyen televisyen sendiri. Eh, ni patut kna buat topic baru ni.
14 – selain bisnes yg aku mulakan skrg ni dalam bidang rekabentuk, percetakan, pengiklanan.. nak expand ke lain2 bidang gak. Tp nak besarkan yg ni dl. Nak ada studio creative dgn kakitangan yg skp, nak menjenamakan produk2 tempatan, Bantu IKS, ada kilang sendiri, media sendiri. Boleh buat consultancy kpd syarikat2 besar mahupun bengkel2 kecik bawah rumah. Nak ada kilang yg mesin, printer lengkap A-Z untuk keje2 printing ni. Tak yah sub kat org. ada bnyk link dan source nak dpt brg. Klu bleh nak dari yg seakidah. Ada network mantap.
Lain2 yg aku nak ada, sebuah pusat membaca mcm library gak utk org awam, tp buku2 sume best2 la, ada pusat pendidikan untuk kanak2, akses internet, latihan utk org dewasa tak ksh la pasal pmbgn diri ke bisnes ke, kuliah agama ke. Ada bahan yg cukup utk tayangan, dpt rncgn yg bagus2 dari seluruh dunia utk sampaikn pd masyarakat. Jd pusat rujukan, tempat santai dan rehat, tempat dapat mklmt dan ilmu.
Aku kan ckp aku suka mkn, sblh library tu ada café mkn. Yg rgn2 je mcm bakery product, simple menu yg lighter and healthier.
15 – aku mmg nak kaya, selain untuk kepentingan ummah dan masyarakat, jugak untuk diri sendiri. Zaman skrg sumenya duit. Klu kita lebih, kita boleh beli kesihatan yg baik. Skrg sume tercemar. Nak sgt sediakan mknn yg organic, sihat, amalkan pemknn kesihatan yg bagus2. yg bagus2 kan sumenya mahal2. nak guna brg2 yg berkualiti, tak merosakkan alam sekitar, tak bahayakan kesihatan, senang citer amalkan life yg hebat. Skrg dgn kemampuan yg terhad terpaksa la sapu apa yg ada dpn mata. Gna brg2 murah. Mkn apa yg ada. Beli apa yg mampu. Walaupun tahu semua tu tak brapa bgs dan tak ok tp buat masa ni tu je la plhn yg ada. Kna pilih gak..
Klu pasal mkn, ada stok buah-buahan, mknn2 sunnah, tak mmbazir ada brg cpt rosak, gna brg dapur yg berkualiti. Lain-lain, nak ada rumah yg best, rumahku syurgaku. Mampu bina rumah idaman. Bkn mesti besar tip ruang dalam rumah mampu melaksanaka fungsinya seperti yg aku inginkan. Tempat utk rehat, tempat untuk belajar, tempat menyambung silaturrahim. Tu hal rmh la. Klu hal bisnes, dlm keadaan skrg ni klu mampu, nak upgrade computer ni standing ngan keje, bleh renovat kdai bg meletup, bleh buat promosi gila2, bleh amik job besar2, boleh amik pekerja ramai2. bleh Bantu masyarakat skllg, buka peluang pekerjaan sambil boleh dakwah dan tarbiah di tmpt keje. dan yg penting ada kebebasan kewangan ni nak ada kebebasan masa. Time freedom lah yg aku kejarkn utk dpt financial freedom ni sbb aku nak ada masa yg berkualiti dan bynk utk family. Aku mahu memberi tarbiah yg baik pada anak2 aku, beri perhatian yg pertama pada suami.
16 – aku hanya mahu jadi Latiffah yang luar biasa hebat. Orang yg low profile, humble, dilihat biasa saja tapi mmpu member kesan yg besar kepada yang mendekatinya, yg dekat padanya, yg jauh juga. Disayangi oleh yg tersayang, memperi inspirasi dan motivasi pada yg memandang. Tidak mahu dijunjung atau dijulang, Cuma mahu didekat dan disayang. Boleh ditegur bila silap, boleh digurau bila disapa, boleh serius bila bekerja, boleh menjaga maruah tika bepergian, boleh tabah dalam gundah, boleh redha dalam payah, boleh dipimpin tika gelincir, boleh ditarik tika tersepit, boleh memberi kala diberi, boleh bersyukur walau tersungkur, boleh mengasihi jika dibenci, geliga berbicara, husna jiwa, suci hati, cerah fikirannya dgn hidayah.. semuanya mahu disandarkan pada yang Agong. Aku mahu syurga itu. Aameen..
ha.. kan dah panjang.. nasib la, sape larat nak baca. che da, baca jgn tak baca. taktau la nak tag sape lg, kawan yg buat blog ni bkn ramai sgt pun, sumenye pun dah kna tag agaknya.
tag je la org yg sama pun, marianour, nuwairah, natashacorner, ckgu zurina, azaref, mr halim, maha0703, nasir.. x ckp 16.
Posted at 6:45 PM | Labels: peribadi | 3 Comments
Masa Berjalan.
MASA BERJALAN..
Sedar tak sedar masa berjalan dgn begitu cepat sekali. pejam celik, pejam celik dah nak hujung febuari. seiring dgn perubahan masa, begitu jugak dgn hidup kita. hari-hari ada sahaja yang berlaku. hari ini tak sama dengan yang semalam walaupun kdg kita terasa rutin yg kita lalui setiap hari seperti sama sahaja.
Kita cuma berharap setiap hari dilalui dengan lebih baik, lebih cemerlang.
aku semakin sedar akan usia ku yg semakin meningkat. perubahan fisiologi bnyk memberitahu aku secara terus. walaupun aku selalu perasan yg aku masih muda. mimpi2 zaman persekolahan buat aku terasa yg aku masih di bangku sekolah. tp persekitaran memberitahu aku juga. aku kini sudah meningkat umurnya. aku sudah bekerja. aku sudah bersuami, aku sudah berbadan dua. klu dulu ya, masih ramai orang yg menegur aku, tingkatan berapa? wlupun aku sdh berumur 23, 24, 25 thn. tapi skrg tidak lagi nampaknya, klu ke mana2, ada yg ingin bertanya.. cikgu ke? ngajar kat mana? akuagak bosan dgn tekaan2 yg tidak tepat seperti ini. ingin aku menjerit dan bilang pada dunia aku bukan cikgu sekolah!.. hehe.. bkn kerana tidak 'class'nya menjadi cikgu. kerja biasa seperti aku ini apa lah sgt. kerana kerjaya guru itu begitu mulia, tidak setanding dgn diri aku makhluk biasa ini. bagus juga pertanyaan org ramai seperti itu, kehadiran aku sudah mula dirasai di pekan kecil ini. peluang begini aku gunakan untuk aku memperkenalkan diri.. "oh,, tak, saya bekedai. kat pekan baru tu, atas zek collection. saya buat printing. klu nak buat kad kwn ke, cop ke, banner ke boleh la tempah kat saya" sambil diring dgn senyuman. manis atau tidak aku tidak tahu.
bisnes aku masih begini. blum begitu ke hadapan nampaknya. signboard tak naik2 lg. cuma skrg dah ada seorang pembantu. anak tempatan berumur 22 tahun. lepasan sijil food tech. duk kat kedai aku aku train dia jadi graphic designer. alhamdulillah dalam masa tak sampai 2 mngu ni dia dah boleh blajar ilmu2 design yg penting supaya dia boleh membuat tugasan itu di kala aku tiada nanti. aku pengajar yg baik agaknya. ilmu2 yg aku dapat selama 3 thn, aku boleh ajar dia sampai dia menguasainya hanyadalam masa tak sampai 2 mngu. patutlah org pgl aku cikgu. haha.. aku minat juga megajar tp tu la.. kau ckp dah.. aku tka kisah mengajar tp tak moh yg terikat mcm kat sekolah ni.
faktor2 lain yg mmbuatkan org pgl aku ckgu mngkn sbb pakaian aku. pakai baju kurung setiap hari. cikgu je yg pakai bj krg setiap hari. aku mana la ada pakaian lain selain baju kurung dan adik beradiknya. kurung pahang, kebarung dan kebaya labuh. satu lagi pakaian yang ala-ala ustazah, padan la org teka aku mengajar. habis tu, pakaian seorang bisnes woman mcmna?
takpelah.. apa2 pun boleh la..
kandungan aku dah masuk 6 bulan, perut dah agak boyot. walaupun masih ramai yg tak perasan kehamilan aku ni dek kerana pakaian aku tadi. pakaian aku yg agak besar mampu menutup perut aku yg semakin ke depan ni. nak beli baju hamil di pasaranm alahai, aku tgk mcm tak best je. besar2 gedabak sgt pastu bertali2. design pn x cntik.mcm baju tido je.harga boleh tahan gak. tp kat sg besar ni harga ok la. haritu tgk kat giant t.samudera bj prgnnt tu harga dia rm99.90. design dan jenama yg sama jual kat sg besar ni rm39 je. sib baik aku x beli. aku pun tak memperuntukkan bajet untuk pakaian masa mengandung ni. pakai je la baju apa yg ada, mana yg muat lg walupun agak menyeksakan. klu dah tak bleh sgt, takpe la nnti aku carik la jgk. kna bajet tu, bj2 mcmni pakainya boleh sekali skala je. setahun sekali pun blum tentu. klu baju krg, bj zaman sekolah mngh pn bleh pakai lg. aku je la kot yg pakai bj lama2 ni lg. org lain tukar baju sebulan sekali, semngu skali.
skrg nak pk blnja untuk permata hati. klu tnya orang mcm2 bajet. lg2 kul anak sulong, utamakan g brand, brg2 baru dan bagus2. pada aku asal boleh guna dan elok takpe. ada yg berbelanja beribu2, hampir ribu. mcm2. smlm gi tgk tilam baby. dah beli pun, jenis kekabu mesin, tebal gak. se set rm24. ok pe.. nanti cadar, srg bntal, nenek dia nak buatkan :) jenis kekabu kampg rm49. mmg best tgk tilam tu, besar, bdk 5 thn pun bleh landing. tebal lg. tp takpe la.. nak gna utk baby yg comel je kan, tu pun beli smlm besar gak, x prnh aku tgk tilam baby bsr tu. mlm td rasa nak tido atas tilam baby baru je. hehe...
dalam aku yg smkn memboyot ni, ada gak hati kami nak pindah rumah. mmg nekad nak pindah ke rumah yg lbh baik memandangkan rmh skrg ni uzur dan tak sesuai apatah lg bila dah ada anak kecil nnti. walaupun persekitarannya yg bagus, hampir pada kebanyakan kmdhn utama di kpg, ada perkara lain perlu dipertimbgkn. keadaan rumah. skrg dapat rmh btul2 dalam kpg, agak jauh dari kedai2 dan surau tp masih ok la. kna naik moto ke. org lain bleh hdp je kat ctu kan.. rumah sebuah yg comel.. ada 2 blk, satu ruang kerja, 2 toilet, ruang tamu yg luas. cukuplah untuk kehidupan kami semntara blum bina rumah sendiri. harga sewa? rm180. ha, mesti kawan2 aku yg kat pj tu jeles... harga sewa rmh sebuah sama ngan harga sewa bilik kat pj yg bersaiz 3m x 3m. hihi. apa nak buat, tu la bestnya duk kat kpg. rumah tu sebelah rmh tuan rumah, mbah.. nenek tu agak tua tp bertenaga. dulu dia buat rumah tu utk anak dia tgl ctu, bleh teman kan dia bila dia dah tua, tp rezeki anak dia di tempat lain, anaknya berpindah ke port klang. jadi rmh tu ksg. maka jadi lah tempat berteduh kami.
meh la dtg rmh kitorang, best, blkg rumah boleh gi tgk laut. laut selat melaka.
mmg takde keje cari keje, nak pindah randah ni, angkut2 barang tp takpe, aku mmg dah bersmng nak berhijrah. bkn bnyk sgt brg pun. tp klu ikut amoi cina kdai hp bawah ni dia kata masa tgh prgnnt ni tak sesuai buat ubahsuai rumah ke pindah ke. tak bgs utk anak. yeke? taktaula. yg aku tau, klu berhijrah tu ke arah kebaikan, lagi bagus kan?
sempat gak aku blogging di tgh2 sempit ni, keje bnyk ni. hehe.
apapun aku nak wish congrat kat mastura yg dah selamat melahirkan buah hatinya, raihana izzati. dan yg lain2 seangkatanku yg masih berjuang ni, moga selamat dan tabah.
pada yg nak melangsungkan perkahwinan dalam masa terdekat ni juga aku ucapkan semoga dipermudahkan segala urusan.. ok la..
gtg..
salam sayang utk semua. :)
Posted at 9:58 PM | Labels: peribadi | 1 Comments
moments..
salam..
lama tak blogging.. bnyk nak tulis. nnti la . teringin nak tulis isu PATI, impian dulu, hidup kini, kritik tv rncgn reading room,.. aku tulis kat cn supaya nnti bila aku baca blk aku ingt utk tulis.
semalam hari yg penting untuk aku dan keluarga aku. adik beradik blk utk berkumpul untuk menyelesaikan perkara lama yg tertangguh begitu lama, selama 18 tahun. sebelum ada yang 'pergi', perlu diselesaikan segera. Alhamdulillah, aku kira hampir 35% selesai, walaupun abg aku kata 50%.. selagi tak selesai btul2, ia tetap blum selesai. apapun takpe, dah mengurangkan peratus yg tak selesai. saban malam aku bermimpi rumah pusaka itu. apa maksudnya pun aku tak tahu, maklumlah aku kan si gadis mimpi.. eh, gadis lagi ke.. aku wanita pemimpi. hehe.
Ya Allah, permudahkan lah urusan kami seperti yg Engkau kehendaki mengikut syara'mu, moga ikatan kasih sayang kami akan terus utuh sehingga generasi2 kami yg akan datang.
pagi semalam aku pi check doktor buat pertama kali di klinik kerajaan, hari isnin aku ke klinik desa book buku merah. smlm ada appoinment doktor, amik darah utk ujian vdrl, abo grouping, hiv. 2 kali aku pi klinik, buku merah aku ada jugak yg bertanda dgn pen merah.. berat badan tak mencukupi, kurang dari 40kg. nasihat yg sama diberi, mkn bnyk sikit, amik balance diet. aku angguk je. entah mcmna aku nak amalkan ntah. bukan aku tak paksa diri utk makan, kdg hampir setiap stgh jam aku akan menjamah sesuatu tak bnyk pun sikit, tp perut aku stil berasid, menyanyi2 lagu2 rock, balada dan etnik kreatif.
aku dah taktau nak mkn apa lg, nak mkn setiap masa kna ada bnyk bekalan dan kna ada bajet yg boleh tahan jgk. kdg tu terpaksa buat taktau jgk la. tghri aku ttp mkn nasi walaupun aku tak lalu, mmg tak lalu, tak selera, loya dan mual tgk nasi. tp demi kesihatan diri dan kandungan, aku ketepikan.. sabar.. mkn 3 sudu, berhenti.. bila rasa nak muntah cepat2 berhenti. tahan taknak bg muntah sbb sayang sgt kat mknn yg dah masuk dalam badan, bukan murah beli mknn.. walupun menahan muntah adalah satu perkara yg bkn mudah kerana selagi tak muntah selagi tu la kepala jadi pusing, nak buat kerja pun serba tak kena. lepas ok skt, mkn lg 3 suap.. berhenti mkn kurma utk hilgkan mual.. nnti sambung blk.. biasanya aku mkn separuh masa blum prgnant, skrg pun klu beli aku order separuh gak tp yg habis mkn separuh dari separuh. yela, klu dah 3 kali mkn, dari pukul 12 sampai pukul 4, boleh bayang la dah tak sedapnya mknn tu nak di makan lg.
apapun, semua ni kenangan manis. bukan merungut, sekadar berkongsi.. lain orang lain pengalaman. takde apa yg susah pun. aku amsih boleh bekerja, boleh drive, boleh berhibur. kasihan sahabat baikku, najibah, sampai masuk wad. semoga dia kuat dan diberi kesembuhan. aku bersyukur keadaan aku biasa saja seperti wanita2 yg lain juga malah lebih beruntung lg. mmg aku risau klu kondisi aku jadi teruk, aku tak mahu menyusahkan sesiapa terutama orang yg tersayang. kasihan, bertambah beban dia nnti. skrg ini pun, sudah tak berapa terurus dan terabai juga dia, minta maaf sgt2. tambah pening nak pk apa yg aku boleh mkn sebenarnya.
minggu ni mngu terakhir trimester pertama. nak masuk trimester kedua. klu lihat luaran, aku tak rupa org pregnant sikit pun.. bila gi klinik tgk2 ibu2 mengandung bawak perut yg memboyot tu mmg buat aku teruja. bulan ke berapa aku akan jadi mcm tu.. takut pun ada. hehe.
setelah 3 bulan berlalu, ada lagi 6 bulan.. mcm lama mcm kejap.. perjalanan masih jauh dan mcm2 boleh jadi. harap selamat dan baik. aku tak harap apa2 dgn kelahiran yg pertama ini melainkan hadirnya dalam hidup ini akan meningkatkan rasa syukur,menambah iman dan mendekatkan kami kepada Allah SWT. ada bnyk yg aku rindu, semoga aku tak perlu masa yg terlalu lama untuk mendapat semua itu. semuanya boleh dapat sekarang sekiranya aku benar bermujahadah..
kerinduan itu mendalam dan tersimpan. makin menjauh kerana kesilapan diri. takut pada bayang diri untuk berubah. moga Allah mendampingku mmberi kekuatan.. yg hanya Dia yg mampu memberi semua itu..
ya, aku rindu... hanya Allah yg Tahu
Posted at 8:48 PM | Labels: peribadi | 0 Comments
Tahniah, sahabat2ku
Tahniah sahabat2 ku..
berita perkahwinan khadijah dan najibah masih panas. Gambar-gambar mereka pun belum habis ku tatap. kini sudah terima berita baru, khadijah sudah hamil :), alhamdulillah... najibah masih bimbang untuk melakukan test. ada rezeki insyaAllah. syukur, jika belum, redha dan sabar itu lebih manis. kalian belum sebulan melafaz akad. warga2 az yg bakal bergelar makcik2 pasti teruja. giliran kalian juga akan tiba nanti.
Tahun ini kalendar diisi dengan tarikh2 kenduri, tahun hadapan, kalendar diisi dengan kelahiran cahaya2 mata :), Farha, mastura, matus, nazihah, khadijah.. dan lain2 yg aku tak tahu.
tiada apa yg ingin dicoret kali ini, kala begitu mencurah ide, kesempatan waktu begitu menghimpit. aku harus pandai mencuri. mencuri masa. ya.. rasa begitu letih sekarang. nape yer.. mmg begini agaknya di fasa ini. aku perlu kuat dan terus gagah. orang kata di awal kehamilan tak bleh angkat berat. aku tak punya pilihan. kerja yg aku pilih membuat aku tidak punya pilihan. hanya doa ku panjatkan, moga semuanya selamat. memang terasa akhir2 ini begitu letih dgn bebanan kerja. untung tidaklah besar, kerjanya agak remeh. perlu membawa kerja pulang dan terus bekerja di rumah. merompak waktu rehat aku dan suami. rumah juga sudah tidak terurus. apa perlu buat. kerja harus dibuat. untuk pertahankan bisnes kecil yg telah aku mulakan ini. juga untuk perut yg sekarang ini bermacam ragamnya. kerja aku bukanlah seberat buruh kasar, juga tidak sebeban guru di sekolah, juga tidak sekusut pegawai2 tinggi.
setiap kerja ada cabaran dan manisnya. aku pilih jalan ini. mengangkat barang berat (mengikut kelaratan aku la) menjadi kerja biasa dari kereta naik ke kedai aku di tingkat atas ni. hari ni angkat printer, tak taula nape rasas mcm berat je printer tu sampai menekan perut aku supaya aku mampu menahannya dari jatuh. rasa bimbang mengganggu si kecil di dalam tapi itulah pilihan yang ada.
kadang aku berfikir, adakah aku berpura-pura kuat? tidak.. aku mesti bisik pada diriku, latifah, awak memang seorang yg kuat! awak boleh atasi semua ini. semua ini bukan apa2 untuk kamu, cabaran yang lebih besar kau mampu hadapi. usah hanyut dengan beban yg sedikit itu. sabar k. sabar itu kan manis.
kadang mahu putus asa dari meneruskan semua ini. aku tidak boleh kalah pada pilihan sendiri.
Benar lah dalam doamu. tidak ada yg sukar. percayalah
Posted at 11:25 PM | Labels: motivasi, peribadi | 1 Comments
tension!!!!!!!
salam buat semua..
ada jugak kesempatan di celah-celah kesempitan untuk menulis di sini..
aku tgh tensiin giler.. nak marah tak tau nak marah sape. argh!!!!
dalam keadaan kondisi badan yg sgt tak stabil kebelakangan ini, emosi dan fikiran jugak tak menentu. dah seminggu aku boleh kata yg aku tak mkn nasi atau tak mkn apa sgt.
keje plak menghimpit, bnyk sgt tu takla tapi disebabkan masalah teknikal yg tak bleh nak elakkan buat aku jam! tension, bengang, bingung.. ada salah aku ada yg bukan salah aku.
semua sbb internet. kdg aku fikir knapa kita skrg perlu terjerat dgn internet, bila ada prob internet, bnyk keje tergendala. yg susah hati sape? aku jugak.. ada celcom amik tau brg aku tak sampai kat customer? ada telekom kisah order aku tak sampai kat supplier? bila customer susah hati ada diorang amik tau apa masalah kita?
asalnya mmg slh aku tak perasan bil celcom kna byr, akhirnya kna terminate. aku gi bayar tp amik masa 3 hari untuk setel bil. pastu buat reconnection amik masa 3 hari jugak. apa punye lembap da. 6 hari tu tergendala. dalam tempoh tu kna gi cc sokmo. dlm kondisi aku yg mcm ni, kdg bgn pun tak larat, badan menggigil2 mcmna aku nak mampu ke cc selalu untuk tgk update. klu tak bleh gi cc kna kol. bape bnyk kredit aku kna telan plak. nak ulang alik gi cc, btulkan artwork la. dah ok internet brdband ni plak. lembapnya siput pun boleh geleng kpala. klu keje yg aku bleh setel stgh jam kat cc, dgn celcom brdband yg hampeh ni amik masa sehari suntuk. buat aku pening dan susah hati.
skrg aku taktau mcmna nak setelkan kad jemputan amie. spttnya sampai jmt ni, tu pun dah lewat. tp asyik pending artwork je, sampai 29hb mngu dpn! mcmna aku nak ckp ngan amie ni, aku tak ckp lg ngan dia, ckp sampai jmt pun dia dah susah hati, mcmna nak ckp yg sampaihari rabu mngu depan. td dah kol kilang, mmg diorang tak bleh nego dah. Ya Allah , bantu la aku. aku niat nak tlg amie, tak amik untung pun. walaupun banyak hal nak kna uruskan utk siapkan kad tu. orang mmg la x tau apa susahnya nak buat keje2 ni. tp nanti yg susah dan kna salahkan aku jugak la kan..
dari mlm td sampai pg td internet celcom brdbnd ni prob, br je ok. sepagi aku duk ngadap laptop yg tak bleh connect ni. nak kuar dah tak larat sgt.
mesti orang tertanya2 nape tak masukkan streamyx kat kedai? ni satu soalan yg susah aku nak jelaskan kat tempat yg agak public. yg aku aku dah habis lebih rm250 untuk masukkan line kat kedai tu. tp klu orang tak bleh nak bertanggungjawab, aku nak kna tanggung sorang? apa hal.
sakit aku.. sakit..
ntah la, kdg klu buat keje tu, bila dah bengang sangat ngan kelembapan laptop, internet, rasa mcm nak hempas laptop tu dr kedai aku yg tingkat atas tu ke bawah biar pecah berderai. pastu takyah buat bisnes lagi. nak give up jer!
tp ni sumber rezeki aku, aku yg pilih jalan ni. aku boleh ckp apa? sabar.. sabar.. astaghfirullahal'azim.. rabbi yassir wala tu'assir... rabbi tammim bilkhairi birahmatika ya arhamarrahimin...
tu la penyedap hati aku.
taktaula nak ckp apa lg. mmg aku tension sgt. aku lapar. lapar sgt. tp aku taktu nak mkn apa. semua aku tak lalu mkn. klu aku lalu pun sume kuar blk. bdn aku dah lemah tp keje aku kna buat jgk. apa pilihan yg aku ada?
redah je la. nasib badan.
alhamdulillah, ada suami yg memahami. sian dia sampai taktau nak buat apa ngan aku dah. dia tolong aku buat keje rumah. mmg aku kesian kat abang. mkn minum dia aku tak brapa jaga. maafkan aku ye wahai suami tercinta.
skrg aku tgh lapar. aku mmg lapar. yg ada tepi aku biskut tiger yg aku mkn sikit2 dr pagi. diselang seli ngan muntah2. tgk nasi tak lalu, tgk ayam yg sblm ni bgtu menyelerakan lg la aku tak lalu. apa nak buat.. dugaan di sebalik rahmat. moga aku tabah menghadapi semua ni. panjang lg masa untuk lalui semua ni.
- bertahankah aku?
Posted at 9:50 PM | Labels: peribadi | 2 Comments
aidilfitri yg syukur
alhamdulillah.. tahun ini tercapai cita2 setelah bbrapa tahun menyimpan cinta untuk berhari raya bersama seorang suami. diizin Allah berhari raya di dua rumah ibu bapa.
aidilfitri disambut sekadarnya, alhamdulillah, masih mampu untuk berbaju baru, berjuh raya dan pulang ke kampung.
yg ingin dicoret begitu bnyk tapi masa begitu jeles ngan aku. takpe la. aidilfitri membawa kabar gembira untuk kami berdua. dengan nikmat dan rahmatnya aku diizin menumpangkan bakal cahaya mata di rahimku. moga selamat sepanjang tempoh ini dan selepasnya. menyusul naurah, matus dan sahabat2 lain. sahabatku2, doakan yer.
semalam, ijabkabul antara dua sahabat.. dijah dan ramdhan. setelah begitu lama penntian, akhirnya mereka bertemu jodoh. klu sudah jodoh 10 tahun pun pasti bertemu, klu sudah jodoh, seminggu pun akan membawa ke jinjang pelamin.
tak lama lagi jibah.. sahabat yg nakal ini juga. moga berbahagia ye.
pada yang lain, panjatkan doa yg tidak putus. br ini mendengar satu motivasi di tv, klu kita ingin dicintai, cintai lah diri sendiri dahulu. yg mencintai diri sendiri ialah yg mencintai Tuhan yg menciptakanNya. usah putus harap, Dia yg menjadikan kita, Dia yg mengaturkan hidup kita. pasrah pada Dia.
ok la sahabatku. nak kuar dah. kat cc ni, internet celcom broadband dah kena bar, lupa nak byr bil. hehe.
Posted at 9:22 PM | Labels: motivasi, peribadi | 0 Comments
Pagi Yang Indah :)
salam kasih pada semua, salam ramadhan kareem.
sudah separuh ramadhan kita lalui. prestasi pribadi yang mengecewakan. janji untuk memaknakan bulan mulia ini tidak aku tepati. hari ini aku memaksa diri mengingat janji pada diri untuk menunai azam yg dipatri.
Pagi yang begitu indah hari ini, sungguhpun bgn bgtu lewat, masih sempat bersahur dgn mkn nasi dan lauk yg tak sempat diperangat, air milo panas dan beberapa biji tamar. alhamdulillah, moga berkat sahur sempat dikutip. masa yang suntuk tidak memungkinkan untuk qiam, tp masih terasa indah. seusai solat subuh, diberi izin untuk membaca ayat suci. terlalu ketinggalan untuk mengejar khatam al-quran 30 juzu' di ramadhan ini. takpelah, bkn khatam quran yg perlu dikejar, tp penghayatan pada isinya yg perlu dititikberatkan.. hai.. aku memujuk diri.
tidak seperti pagi biasa yg malas, selalunya entah kenapa ringan saja kaki mencari bantal dan selimut hingga matahari menyapa pagi padahal di bulan bkn rmadhan tidak begitu pun. pagi ini aku berazam untuk memanfaatkan pagi. sudah ramai guru yg berpesan, terlalu bnyk kebaikan dan manfaat yg ada di pagi hari untuk mereka yang tahu memaknakannnya. aku menyesal kerana selalu mengabaikan perkara penting ini.
menguatkan semangat dgn mencari sesuatu yg boleh dilakukan. 'iron' pakaian suami ke tempat kerja, baju sendiri juga. mengemas dapur dan menyumbatkan baju ke mesin basuh untuk dibasuh, mujur ada tukang gaji yg menyenangkan ni :). sambil2 itu, skrin tv dibiarkan terbuka. mendengar celoteh mazidul dan abby, berita pagi. indahnya pagi kerana mendapat ilmu dan info. aku mmg tak suka nak beli dan baca paper, klu bleh mendengar saja lebih baik sbb tak perlu fokus untuk itu saja. klu mendengar kita bleh membuat kerja yg lain pada masa yg sama. mcm2 isu, peralihan kuasa paklah dan najib, impian pakatan rakyat ttg perubahan kerajaan, tak ketinggalan isu2 meloyakan, menggerunkan dan khabar indah dr seluruh negara.
tv3 menghadiahkan tiket percuma kepada penonton untuk pulang ke kampung. destinasi ke alor star, kota bharu, terengganu dan johor bharu. gembira rasanya mendgr pnonton yg berjaya mendapat tiket, cemburu pun ada juga. takde ke tiket dr sg besar ke kajang? huh, apa barang.. dekat mcm tu pun nak hadiahkan tiket..
mhi membawa isu ttg pulang ke kampung. menyentuh ttg hubungan kekeluargaan yang sdg berhadapan dgn konflik. kebanyakan pemanggil menyuarakan permasalahan antara ibubapa dan anak. hati begitu tersentuh, berat dugaan yg mereka hadapi. dibuang ibu hanya kerana kahwin dgn pilihan hati, pilih kasih seorang ibu, tidak dilayan seperti seorang anak sprti adik beradik yg lain walaupun tgjwb menyara keluarga dia yg tunaikan sebaiknya. mahu menitis air mata saya mendengar luahan hati seorang anak itu yg hanya mahu ditanya kabar oleh ibunya. rindu pada soalan kamu sihat ke? nak makan apa?
bersyukur lah saya kerana dianugerahi ibu yg menyediakan kesukaan kita tanpa ditanya. mungkin satu masa dahulu saya pernah merasa perasaan seperti kakak tersebut, tapi sekarang tidak lagi. luahan hati seorang kakak yg telah berkahwin dgn pilihan hatinya dan setelah 6 thn berkahwin, dikurniakan 2 orang cahaya mata namun masih blum diterima ibu sejak sblm berkahwin. 'mulai hari ini kau bukan anak aku lagi!'..
tergamaknya seorang ibu menyisih zuriat sendiri hnya kerana mahu mengikut hati dan ego seorang ibu. sanggup dia menjauhkan syurga yg boleh dikecapi seorang anak dr redha dia seorang ibu? sanggup dia memutuskan satu antara penyambung amal yg berterusan jika dia mati nanti iaitu doa dari anak yg soleh? tidak terfikirkah ibu itu, klu dia memutuskan ikatan dgn anaknya, akan mungkin sampaikah doa dari anaknya jika dia mati? tentu jika dia mati, dia masih mahu doa dari anaknya untuk menyelamatkan dia dari seksaan kubur dan pemudah jalan ke syurga. dia menutup pintu syurga anaknya, tapi kerana ego dan angkuhnya dia sebagai seorang ibu, dia telah menutup pintu syurganya tanpa sedar.
seorang ibu tetap seorang ibu. mulianya seorang ibu disebut Tuhan dgn Kalamnya yang indah. menuntut supaya ibu dihormati, disanjung, disayang. diguris sedikit pun tidak diizinNya.
dimuliakan juga seorang ibu dalam bicara Nabi yang tegas. siapa yg patut aku hormati... ibumu.. ibumu.. ibumu.. baru ayahmu.
seorang ibu menjadi mulia kerana hatinya yang bersih, pengorbanannya yang tak boleh ditanding, doanya yang tidak berbelah bagi, kasih sayangnya memenuhi ruang alam, kemaafannya mendamaikan jiwa-jiwa berdosa.
muhasabah diri, kita ibu yang mana? kita bakal ibu yang mana? layakkah menjadi ibu yg dimuliakan Allah dan kekasihNya.
seorang anak.. hanya taat selayaknya untuk dia. jika dia blum menjadi ibu yang kita rindu, usah putuskan doamu walau sekali. betapa buruk layanan dia kepada kita, dia tetap masih mulia.
semoga ramadhan ini dapat menghubungkan ikatan kasih ibu dan anak yg telah menjauh. Ya Allah, kasihanilah.. berilah izinMu untuk kami merasa kasih dari ibu dan kasih yg tidak terperi kepada ibu-ibu kami. kasihMu yg dikirim dgn kasih ibu. kasih yang dirindu..
begitulah rasa dalam hati ini.. aku bkn anak yg baik. aku ingin menjadi anak yg baik. kini Tuhan kurniakan 2 ibu untuk aku merasa kasih mereka. betapa kasih Tuhan pada aku. Nikmat yg jarang disyukuri.
pagi ini, moga hanya ada syukur.
syukur membawa kepada rasa hati yang indah.
pagi yang syukur,
segala yang aku lihat terasa mudah
tiada perkataan gelana
tiada lagi serabut kepala
tiada lagi rasa lemah tak bermaya.
yang ada hanya indah dan segalanya mungkin untuk dilaksana
syukur tuhan
kaulah Yang Maha Pemurah
untuk anugerah perasaan terindah ini.
Posted at 7:59 PM | Labels: motivasi, peribadi | 1 Comments
The Desert and the wilderness
(tajuknya lebih kurang begitu la)
ahad lepas, ada masa melepak di rumah bersama suami tercinta. melayari internet, memahami ttg selok belok ttg blog ni dan sambil2 tu berkesempatan untuk menonton tv.
lebih kurang jam 3 ptg ke 4.30 ptg (saya kurang pasti tentang masa sebenar) saya menekan2 punat remote control tv. terbuka tv2, rancangan omputih (kbtln saya mmg minat tgk citer omputih) mata saya terus lekat untuk tonton kerana ada watak kanak2 dan remaja. biasanya cerita sebegini agak santai dan memberi motivasi.
hati saya sedikit gusar bila melihat ada watak2 serban, nama2 islam dan orang2 arab. biasanya citer omputih klu ada watak arab memang lah tak bleh caya, selalu ada prejudis. saya memaksa diri saya untuk menonton cerita tersbt sampai habis. walaupun niat asal saya untuk mengajak suami ke pekan untuk melihat2 baju raya untuk dia.
tekaan saya tepat, hati saya dan suami menjadi panas. macamana RTM bleh lulus cerita mcmni ni? cerita ttg dua budak di negara arab (saya tak pasti tujuannya) tiba2 terpisah dgn bapa mereka. di sebuah stsyn keretapi mereka ditipu oleh skmpln orang arab yg mengatakan mereka akan dibawa kepada bapa mereka. 2 orang budak ini bernama Stas (lelaki) dan Nel (perempuan) mengikut kmpln ini dgn menaiki unta.di prtghn br mereka diberitahu yg mereka adalah tawanan kepada Mahdi.
dipendekkan cerita, di spnjg pjlnn stas dan Nel, berlaku peristiwa org arab tersbt ingin menyebat 2 budak ini. juga org keprcyaan Stas dan Nel dr kmplm itu mengkhianati mereka. mereka di bawa ke satu tmpt bertmu mahdi, sblm itu mereka diarahkan utk dibunuh. antara kata2 yg membuat saya begitu geram... 'adakah awak pengikut Rasul?' ..'ya' 'klu begitu kamu bunuh mereka(2 budak itu) dgn tangan kamu sendiri. mujurnya arahan itu diterima oleh org yg baik, dia cuba cr jln untk melepaskan budak2 itu. Ada juga bahagian mereka sampai di tmpt kmpln muslim sdg mengerjakan solat, budak2 tu dipaksa untuk turut solat. dan selepas solat ada ceramah yg hnya dirakamkan utk rncgn trsbt perkataan ' al-jihadu fi sabilillah..'
juga dialog 'telah bnyk orang kafir yg mati di tanganku, biar aku yg menghabiskan dua org kafir trsbt!'. dan kanak2 itu dipaksa memeluk islam, klu tak mereka akan dibunuh.
dan macam2 lagi.
cerita trsbt mggmbrkan kezaliman org islam, memaknakan perkataan jihad dgn sesuatu yg keras, tidak berperikemanusiaan.
sedangkan kita semua tahu bahawa Islam tidak memerangi orang kafir dgn sewenang2nya, apatah lagi dia seorang kanak2, tetamu atau tebusan. Islam digambarkan oleh Rasul tercinta Muhammad SAW sebagai sebuah agama yg lemah lembut, berpekerti mulia. Sejarah telah membuktikan Rasulullah begitu berhemah bila berbicara dgn kaum kuffar, kerana akhlak mulia itulah dakwah Islam kepada mereka. dan tiada paksaan dalam memeluk Islam.
dalam prjalanan Stas dan Nel lagi, mereka dipertemukan dgn 2 orang kulit hitam yg dijadikan hamba abda, mereka ini pemuja kepada satu kuasa, roh nenek moyang. akhirnya mereka menjadi kawan baik menghadapi perjalanan mereka yg panjang di padang pasir.
cerita ini juga menggambarkan orang yg mempercayai kepercayaan karut itu lebih baik dr orang yg menganut ajaran Islam. selain menggambarkan kebaikan ajaran kristian.
saya tidak mahu ungkit tentang cerita mengangkat kebaikan agama lain kerana negara kita sebuah negara demokrasi yg boleh mengamalkan ajaran selain Islam.
apa yg menguit hati saya ialah di sebuah negara Islam yg mengangungkan dan mengamalkan islam hadhari boleh membenarkan cerita yg menghina agamanya sendiri.
Klu Belanda menghina Nabi, kita boleh memboikot produk mereka, tp bila Malaysia yg menayangkan rncgn menghina Islam , apa yg kita boleh buat?
saya ingt dgn kepimpinan shaberi Chik selepas PRU ke 12, pemimpin negara mengambil iktibar dengan peranan media kepada masyarakat, rupanya tidak.
bila mahu berubah?
Posted at 9:02 PM | Labels: kritik tv, peribadi | 2 Comments
