perkembangan Harith

takde apa nak citer.. masih ttg Harith. harith dah masuk 3 bulan. mcm x caya je. kdg2 rs mcm hai dah 3 bulan rupanya. kdg rasa mcm la.. br 3 bln ke.

Harith smkn aktif. dah bleh dgr suku2 kata dr mulut comeinya. antara huruf2 yg dah boleh disebut oleh Harith dlm bunyi2 sembang dia tu seperti k, m, y, h, r, w.. matanya juga dah boleh fokus dgn tepat sekelilingnya. dia sudah boleh melihat saya sehingga saya ke dapur. matanya akan mengekori pergerakan ibu sampai terdongak2.

harith juga dah boleh tgk gambar2 dlm buku.. ha.. harith dah ada 1st book!. tada..



buku pertama Harith, beli kt alam murni, sblh komuter klang
(buku2 seterusnya mnyusul kmdn, buat sendr la plak kot)

mngkin ramai yg perlekeh saya yg mahu mengajar bayi sekecil 3 bulan utk membaca. 3 bulan baby sudah mula belajar ttg bahasa.

"yela, skrg mmg la dia suka, nnti dah besar sikit dia koyak je buku tu.."

apa saja... saya akan buat apa yg ptt sy buat.sekurangnya kita memberinya pendedahan dan kebiasaan terhadap buku. 3 bulan adalah waktu yg sesuai utk memulakan aktiviti membaca kerana matanya sudah boleh fokus, daya pendengaran yg sdg brkmbg. harith suka tgk bucu dan perkenalkan gmbr2 yg ada dlm buku dan mulutnya cuba utk meniru perckpn kita tu wlupun daya fokusnya x lama. biasala.. baby. kanak2 sek rendah pn daya fokusnya cuma 20 mnt, org dewasa mcm kita pun kdg tak lebih sejam kan..

daya pengecaman Harith terhdp org2 di sekelilingnya jg smkn meningkat. dia boleh cam samada itu ibu atau org ln yg mengangkatnya. bila di tgn org lain kdg dia dah mula tnjk rs tak selesa. part ni mmg la kdg mcm tak best tp kita tau bby kita ada prkmbgn yg baik sbb dia dah bleh recognise ibu ayah.

harith jg suka music, smlm dia meragam.. bacakan buku dan dgr kan music dr hp, dia diam dan lena. mngkut bacaan saya bayi yg terdedah dgn musik, otaknya lbh cpt brkmbg. yg ni sbnrnya saya jrg buat. musik utk harith cuma nyanyian2 x sdp dr saya dan ayat2 al-quran yg mudah .

nk ajar harith tarannum dr kecik la.. bg dia biasa dgr dulu. hehe.. rncgn kgmrn harith setiap hari tntu la mari bertarannum. pastu ibu ayah pn kna la tgkatkn skill dulu kan.. ha, ibu br beli vcd bimbingan asas tarannum oleh us, radzi.. ni utk revise. dah lama tgl, bnyk dah lupa.

beli kat karnival sua rasa di msjd raudhatul mukminin, klang

mm.. walaupun anak kita msh kecil, usaha mendidik perlu dimulakan dr awal. bkn ke perlu mula dr dlm rahim? x bleh pndg remeh dan underestimate kmmpuan si kecil untuk belajar. waktu kecil ini sel2 otak bayi brkmbg mcm dlm iklan susu kat tv tu. untuk dpt anak2 yg mnjd org hebat perlu bermula dr ibu bapa. knk2 x pndai sndr. wlupn di sblk org2 yg hebat ada ibu bapa yg hebat, jrg org beri perhatian kpd bgmn ibu bapa mereka mmberi ddikan. mereka adalah ibu bapa yg berkemahiran, sabar, optimis dan yakin.

saya adalah ibu yg taktau pape ttg pnddkn anak2. utk mnggali rahsia mnjadi ibu yg hebat rasa ssh btul. sy buat stakat yg saya mampu dan rasa itu lah yg terbaik. info dan ilmu perlu sntiasa dicari, rasa lambat btul blajar ttg semua ni. dulu x prnh beri perhatian ttg semua ni. mnyesal kmdn x brguna lg.. pd bkl ibu ayah, carilah ilmu secepatnya spy generasi kita akan dtg adalah gnrasi yg hebat. mnjd muslim yg hebat. ikut org dan cara yg btul. bkn ikut kebiasaan. itu saja.. dan tugas mnddk anak terpikul di bahu kedua ibu bapa. keduanya harus mncari ilmu jika tidak nnti seorg mndirikan, seorg lg meruntuhkn kerana keegoan utk merendahkn dr bljr ttg hal2 yg dpndg kecil seperti pnddkn bayi, knk2..

harith dah guna cloth diapers (CD), kulitnya mkn baik. suka btul tgk dia pakai CD, lmbut di kulit x mcm diapers yg kesat sbb diperbuat dr kertas, plastik.. sian bby, kwn2.. plz.. bertukar lah ke CD. ia baik utk kita (jimat), utk bayi (sihat), alam sekitar (selamat) dan comei.




terbaru dr Harith..

wajah suci ...



eeyahh... latihan ke olimpik 2012

ibu, harith xleh mkn lg ke.. lapar la. isap jari je la camtu


4 comments:

Mas said...

comelnya...kak, raya nnti btla open house, lehla kitorg dtg tgk arith..hehe

risha said...

Tipah,

Lainnye Harith dgn yg K.Teh tgk awal2 dulu.. Wah, kecik2 mak dia da belikn buku ALPHABET. Nnt Aunty Azi jumpe Harith Aunty ajar One, Two, Three plak ye..

-=* ummuhuraira *=- said...

ha.. bleh.. bleh. mas- mcm la nak dtg jauh2 ni. rmh sntiasa je open. ckp je nk dtg akak msk spesel. hehe.
aunty azi bleh ajar frmula akaun skali nnti. hehe

Faiz Faiza said...

err faiz ajar psl cacing blh? oo ok..psl rantai mknn . cacing dmakan oleh ayam, ayam disembelih, dimakan oleh manusia, manusia gemuk->tak sihat->mati-> dimakan tanah. eh, silibus tinggi ni

Design by Blogger Templates