merdeka ke 52. apa ruhnya?

mm.. skrg ni bulan kemerdekaan. rasa lain, tak sama mcm tahun2 sblm nya. tak ada dgr kempen pasang jalur gemilang. maybe sbb aku tak duk kat area KL, jd aku x nmpak la bgnn tinggi ada ke tak berlumba pasang jalur gemilang. tak nampak ada kereta yg pasang bendera kecil Malaysia. ucapan2 di kain rentang, banner pn blum ada. cuba buat search kat internet pasal hari kemerdekaan ke 52, mcm tak ada. hmm.. apa dah jadi? adakah sbb PM umum thn ni tak ada sambtn besar2 an hari merdeka sbb bln puasa?



oo.. aku tau, maybe, tak rasa hari merdeka sbb msg2 sibuk dak sambut ramadhan kot. eh, ye ke. tak perasan pulak. klu pasal nak sambut hari raya tu ada gak rasa2. jualan sana sini. ha..

2 bulan kebesaran yg hilang ruhnya. satu bln kemerdekaan.. bln pntg dlm sejarah negara Malaysia dan satu lagi bulan ramadhan, bulan kebesaran beribadah.

sape tau apa tema hari merdeka thn ni? apa logo hari merdeka tahun ni? mm.. taktau kan?

aku agak2.. tema nya kedewasaan bernegara sbb aku ada buat satu bunting sekolah yg sambut hari merdeka. cikgu tu suh aku letak perkataan kedewasaan bernegara. agaknya itu la kot.

yg menjadi kempen skrg ni 1 Malaysia.. ini ke tema hari merdeka kali ni?







propaganda.. propaganda.. heran kan.. aku tgh pk apa beza 1 Malaysia ngan Malaysian Malaysia yg prnh diperjuangkan pmbgkg dulu yg ditentang habis2 an oleh UMNO. katanya akan mnghilangkan smngt nasionalisme melayu. isy, tetiba terasa mcm nak buat assignment subjek siyasah plak kat universiti dulu. aku rasa dulu2 sblm aku study bab Malaysian Malaysia dgn hanya dgr slogannya saja dah buat aku setuju. nape ntah sbb aku rasa org Malaysia ialah org Malaysia tak kisah la dia kaum apa. tp sbb kerajaan @ UMNO bgtu kuat kemelayuannya maka aku pun terpengaruh gak dgn smngt kemelayuan itu. ( aku melaju ). tp tup..tup skrg ni 1 Malaysia plak... mcm sama je. ntah la. jilat ludah sndiri la nampaknya. disbbkan smngt nasionalisme aku dah smkn kuat disebabkan oleh kempen UMNO, skrg susah plak aku nak terima 1 Malaysia ni. mm..
nape ye..
aku nak komen ke kritik ni. ampun la kang tetiba aku kena soal siasat sbb kes ni habis la aku. aku x mnghasut. cuma pndgn peribadi je. bila tgk logo tu, rasa mcm ada yg unfinish.. rasa sedih. nape? sbb bulan tu dah tercedera. bulan sabit yg melambangkan agama. bintang pun dah tinggal separuh.. nape separuh? agaknya sbb bnyk negeri kerajaan ditadbir oleh pakatan rakyat kot. so, dah tgl sbhgn je. tu je la komen aku. tak bape setuju ngan logo 1 Malaysia yg dikempen skrg.

mngkn ada org kata, merdeka bkn terletak pada logo, pada kempen, pada bendera. tp syiar nya itu kan? pada hati dan jiwa rakyat kita pun sudah tipis2 smngt yg tgl, kefahaman yg masih tercebis. skurangnya ada syiar yg berkibar utk memberi peringatan kepada rakyat ttg hari bersejarah negara.

apa erti merdeka? jika ditanya secara random kpd masyrkt awam.. msg2 bleh mnjawab, merdeka bkn hnya pada laungan tp merdeka minda dan jiwa dr pengaruh luar.. menajwab dan pd masa yg sama perlakuan dan cara hidup sudah tidak merdeka. bg mereka merdeka is free. atau mereka sndr kurg sedar yg mereka sbnrnya sdh x merdeka.

aku pn bkn la org yg layak nk bg takrifan merdeka ni. merdeka itu mmg la bebas. bebas dalam batasan. itu yg ssh org kita nak buat.

bebas tapi terbatas?

susah ke?

0 comments:

Design by Blogger Templates