Menghitung hari...

Menghitung hari.. detik demi detik.. 9 hari lagi!!!

hehe.. termenyanyi plak. tajuk ini pilih kerana ia ditulis hari ini. jika ditulis minggu lepas mngkn tajuknya merempat di hospital Sg. Buloh.. nampaknya entry aku kblkngn ini ttg hospital saja.. mngu lepas, aku ditahan di wad lagi. alasannya masih sama mcm masa aku masuk spital bln lepas.

aku cerita skt utk pengajaran yg lain.. sikit je :). asalnya gi klinik sbb skt perut smblit dan gastrik, niat asal nak amik ubat je sbb stok ubat dah hbs. tp keadaan masa gi klnk tu agak teruk.. muntah2 dpn nurse. berulang ke toilet. jd diorang syak tu ptanda aku nk bersalin. maka bila jmpa doktor dn tnya bbrp soalan, doktor pn syak aku hnya gastrik tp dia terpaksa buat pmrksaan VE. xtaula aku singktn utk apa. dia kata klu x OS, dia akan bg ubat gastrik. dktr buat pmrksaan, x jmpa, nurse plak.. adeh.. last2 depa diskas, suh refer hospital. skali dgn dgn terkezutnya kna gi hospital. aku tau dah klu gi spital mesti kna thn mmndgkn aku yg mngalami contraction atau braxton hicks atau rahim mngeras yg kerap tu. sampai di hospital tg.krg, pmrkssn VE dibuat lg oleh 2 nurse. aku sbnrnya dah bengang.. sbb aku sakit perut ln, diorang buat check lain.
dah kna tukar bj spital yg kaler pink tu, aku tau yg aku akan berumah lg di hspital tg.krg. CTG dibuat, kata nurse carta gerak anak tak cantik. kna masuk air. lps tu doktor plak dtg buat VE. sakitnya aku seharian haritu. sabar jela. bbrapa kali diorang tnya aku ada minum air selusuh ke.. aku ckp ada , br je 2 hati sbb paksu aku yg buat, dia pengamal perubatan perubatan kat darussyifa'.. dia pesan minum dan sapu kat bdn lg 3 mngu dr trkh bersalin. dah kna marah, nurse ngan doktor ckp lain kali jgn minum lg, klu x mcm ni la jadinya, sakit nak bersalin dah rasa lama tp jalan x buka lg. lain kali minum masa dah btul2 nak masuk blk bersalin je. air selusuh plak yg salah..

agak tertekan sbb aku sgt konfiden yg aku bkn nk bersalin, kna thn wad plak dlm keadaan keje yg bnyk tetiba kna tinggal. hp berdering2 hingga kehabisan bateri tp xleh nak caj sbb kat spital. sabar je la. yg rasa bengang lagi.. ubat gastrik aku sampai sdh depa x bg. kat spital mkn apa la sgt, terpaksa la aku menahan. pmrksaan rutin dibuat, nurse dtg check blood pressure, suhu, contraction.. mkn kuat 2:10:30.. mcm org nk bersalin. alhamdulillah lepas masuk air sebotol aku rs bgitu sihat.. tak prnh aku rasa sesegar itu. trn naik katil x mcm org mngndng samppai kakak tepi katil aku heran, budak ni tak mcm org nak bersalin pun, jalan bkn main laju.. haha, mana taknya, dah lama aku tak rasa nikmat sihat yg mcm tu. cuma aku mngalami sdkt tekanan perasaan dan fikiran mngenang keje aku yg sdg sgt2 aku nak bereskan sblm cuti bersalin.

esok hari doktor buat VE lg, sama mcm smlm, OS 0.5cm - 1cm. tiada pertmbhn. ptg tu doktor lain plak check. close!
hairan.. bleh plak dah open, close blk. aku sbnrnya dh sgt gembira sbb ada hrpn nak blk sbb takkan bersalin lg. blk ke katil.. menjerit tension sbb masuk spital dan sdkt gembira krana mmbygkan akan pulang. tiba2 doktor dtg, inform yg aku akan dihantar ke sg.buloh untuk dptkan rujukan pakar terlebih dahulu kerana mngalami kontraksi kuat melebihi 24 jam.. huhuhu.. aku begitu tension sekali. kol abg suh dtg sbb suami kna dtg dl br hsptl akan bawa ke sg.buloh.. kerana bgitu tension, aku mkn habis satu tray ptg tu. tak pernah2 la teingin nk hbs mkn mknn spital yg sgt best tu.

HOSPITAL SG.BULOH

tiba di hospital sg.buloh jam 7.30 ptg menaiki ambulan. sejam dr tg.krg. 1st time sampai, cantik gak spital ni. buat pemeriksaan biasa, CTG, urine test.. BP,. khadiran 3 org patient dr tg.krg menambah sesak spital yg dah sedia padat. keadaan sgt mengerikan melihat 7,8 org yg sdg menahan sakit bersalin hnya berdiri, pusing2 di hospital menggu saat bersalin. tertanya2, bgini kah keadaannya smntara tgu masuk ke blk bersalin? mlm itu aku mendapat jawapan, rupanya katil dah penuh, tiada katil atau wad kosong utk mereka yg bermasalah sblm bersalin atau yg sdg mnunggu waktu utk bersalin. hnya tumpang ddk di blk pantri, berdiri, bjalan di kwsn itu smntra tgu jika dipanggil untuk buat pemeriksaan. aku sgt risau mlm itu adakah hnya tidur di atas kerusi di bilik pantri beramai2 dgn pesakit lain? teruk btul keadaannya. ditambah pula dgn nurse yg sgt garang, menjerit2 atau sng ckp tak berbudi bahasa!. tau la dah biasa urus kes kronik, nmpak org sakit, sumenya dipandang biasa dan remeh sahaja.

mlm itu, doktor dan pakar dtg buat check setiap kami yg br sampai. aku explain apa masalah aku dan knapa aku dimasukkan ke dalam hospital. setlh mndpt kptsn mkml, UTI yg tgi punca kontraksi aku mnjadi kuat. diorang akan bg antibiotik yg bersesuaian dan tgk jika kontraksi akan berkurang. pakar kata takkan buat VE, tak nak paksa2 org bersalin klu blum waktunya. aku sgt lega dgr pnjlsn tersebut.

alhamdulillah, mlm itu kami diberi tumpang tidur di atas katil kosong di dalam wad apa pn xtau. tp pg2 dah kna bgn tinggalkn wad tumpng tu dan kembali duduk di blk pantri. badan aku sakit2 sbb tido atas katil yg aku x dpt nak adjust kddkn tgi rendah kepala katil. nak buat sndri, takda daya dlm keadaan aku yg bgitu. pg itu buat pemeriksaan lg, aku bitau kat doktor yg kontraksi dah berkrg, mlm tu 2:10 tp pg tu 1;10.. nak kuar pnye pasal, kna ckp everything is ok.. diorang bincg2 aku bleh discaj tghri itu. leganya x terkata, kol abg bitau bleh kuar. sian abg kna dtg sg.buloh amik aku. dah la mlm tu pkl 12 br blk dr sg.buloh. apa nak buat. pg tu tgk bnyk kes jgk.. kes smlm yg blum selesai, dtg plak kes br daftar pg tu. aku tak dpt bygkan nasib ibu2 hamil tu. ada yg dah 4 hari di hospital masih tak dpt katil.. kesian.

sape yg salah?? entahla. hospital besar dan cntik tp tak dpt nk mnampung pesakit. yg besarnya kat hospital baru ni, korridornya.. bleh muat berkatil2 lg.

pngalaman di hsptl sg.blh buat aku jadi sedkt risau, jika bersalin di hsptl tg.krg, ada komplikasi, kna hntr sg.buloh bgitula nasib aku nnti.

so, dgn berat hati lepas blk hosptl aku bincg ngan abg, nak bercuti dah, stay kat kjg. so, skrg aku dah bekerja dr jarak jauh. pantau staff aku kat kedai melalui kol dan internet. oleh kerana dia baru, mmg terdpt bnyk kebimbngan, dlm keadaan dipantau, masih terdpt bnyk kesalahan yg buat aku rugi tp aku kna sabar la, terima hakikat yg kesalahan mmg akan berlaku terutama bila br bkrja. sdgkan aku yg dah bertahun buat pn masih lakukan kesilpn yg sama. apapun aku ckp, kita blajar dr kesilapan ni agar tak berulang..

selagi blum trkh due, aku mmg phobia utk rujuk masalah kesihatan di klnk ibu mengandung atau spital. sbb nnti kna tahan wad lg.

nasihat yg boleh dan tak boleh dipakai dr saya kpada ibu mengandung di luar sana, jika anda pasti apa sakit anda terutama yg berkaitan perut dan sekitarnya dan ia bkn skt berkaitan nak bersalin, gi je la kat swasta. dptkan nasihat doktor dan amik ubat. terutama jika keadaan itu dah biasa anda lalui. bkn apa, sbb bila kita gi check kat klnk ibu mngndng atau spital, mereka tak mahu amik risiko, kita sakit bgitu diorang kata bkn nak bersalin, tiba2 bersalin dan jadi apa2, mereka yg kena.
sekiranya sakit tu anda sendiri rasa ragu2, gi la klnk krjn, ibu mngndung tu.. klu kna thn wad pun ok, diorang akan pantau kesihatan anda. yg pntg lg kshtn baby. klu dmm pun, better gi la kat klnk, kdg, kita dmm, baby pun kna effect. so kat spital depa bleh check perkmbgn baby dr masa ke semasa. dapat berehat gak bila duk spital ni.

skrg aku berjauhan dgn suami buat kali pertama.. takpela. org lain yg mmg lepas kawen duk jarak jauh tu lg kesian kan.. komunikasi melalui fon dan chat. dunia dah canggih.. jauh2 pun sembang lg.

pg td aku pi check up kat klnk desa sg.sekamat, klu x bersalin lg, nnti aku citer pnglmn dan pndgn aku ttg klnk desa tu plak..

ok la..
tahniah izzah medic dah bersalin, mlm td br chat ngan dia ckp ngan dia ingtkan dah bersalin, masa tu blum lg, tiba2 je pg ni dgr dah bersalin. anak madinah, tahniah sekali lg...
pada jiah, moga tabah la menjaga si kecil. moga diberi kesihatan dan keselamatan.
Moga Allah juga permudahkan urusan aku nnti. AAmiin,.

2 comments:

Anonymous said...

Salam kak tipah comel,

Semoga sentiasa dilindungi Allah. Ada research di spital seremban, memang benar air selusuh akan membantu proses kontraksi (menguatkan kntraksi) namun ia tak membantu membuka pintu rahim seiring dengan kontraksi, maka risiko untuk bersalin secara C-sect lebih tinggi.Minum air zam-zam lah kak tipah, elakkan air selusuh. Haih, sy tak bersalin lagi kak, yg bersalin dr.nurul izza zaujah anas karimi, dia angah juga,hihi..si kecil saya ni dok selesa lagi kat dalam perot ni ha..doalah moga semua khair..

Hailah Resources said...

heheh.. ingtkan awak yg bersalin. hrni dah 31 mei, sok due awak. ntah2 dah bersalin hr ni..
nak minum air zamzam tak lalu nak beli.. huhu, ada lebih2an tu minum gak la. air selusuh akk tu air biasa je, didoakan oleh org alim. tu je. klu org saran minum itu ini, x ambik gak..

Design by Blogger Templates